IJzige Griekse Lente - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu IJzige Griekse Lente - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

IJzige Griekse Lente

24 April 2014 | Griekenland, Préveza

Vanuit Gozo naar Preveza in Griekenland reizen ,midden in de nacht, is een omslagtig gebeuren, maar alles verliep wonderwel goed. De eerste dagen op de werf is het gelukkig prima weer, dus in rap tempo de antifouling op het onderschip en de klussenlijst afwerken. Helaas komt daar ook weer het één en ander bij, de stuurautomaat geeft bv de geest en daar worden wij niet vrolijk van. Op de dag van de tewaterlating , 16 april, is het noodweer, maar na enig uitstel komt er toch een droog momentje en kunnen we naar Preveza Marina varen om daar verder te werken aan de boot. Ivm de belabberde weersvoorspelling is het er druk; we vinden nog wel een plaatsje , maar geen ideale locatie. Eerst de stad maar weer eens in. Ons favoriete restaurant Mermaid van Tassos, de griekse uitbater, is open; de man noemt mij al jaren "Moppie". Ik had hem allang verteld dat ik dat niet zo chique vond maar hij wel dus klonk er luid "Moppie is er weer!"door het etablissement toen we daar een hapje gingen eten. Nou ja, net 60 en dan nog Moppie genoemd worden, het heeft ook wel wat! Het weer bleef maar verslechteren, en gisteren kwam er echt noodweer over. Helaas zuiderwind, pal op de zijkant van de boot, die aan de andere kant ( we lagen natuurlijk lagerwal) zó tegen de steiger geduwd werd dat er 10 grote stootballen aan te pas moesten komen om schade te voorkomen. 40 knopen wind op de meter, uitschieters naar 50, we stonden op de steiger en vreesden voor onze mooie boot....zo'n betonnen steiger geeft echt niet mee. Na een paar benauwde uurtjes konden we weer aan boord, de borrel hadden we wel verdiend. De weersvoorspelling geeft voor de komende dagen wederom snertweer op, maar wij gaan vandaag lekker mijn verjaardag vieren met de buren en houden de moed erin: het zal hier toch ooit ook lente gaan worden, net als in Nederland?

• 24 April 2014 - 12:45

Hanneke De Leeuw:

Hoi Rob en Christa,

Christa van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een gezellige dag van.

Het is hier in Nederland al volop lente, en genieten volop,
    hebben eigenlijk geen winter gehad, dus is het best al lang lente.

Groetjes Hanneke.

• 27 April 2014 - 11:26

Henny En Marijke :

hallo rob en christa, hebben jullie verslag uit preveza gelezen. waren benieuwd waar jullie nu zitten. het weer zit niet mee, wanneer gaan jullie richting nidri? christa nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. wij zijn net terug uit frankrijk en genieten nu van een lekker zonnetje in malta, groeten van henny en marijke