op naar Gozo en Scheveningen - Reisverslag uit Gozo, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu op naar Gozo en Scheveningen - Reisverslag uit Gozo, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu

op naar Gozo en Scheveningen

17 Augustus 2019 | Malta, Gozo

Als de wind weer wat mindert varen we naar Patmos slechts 20 mijl vanaf Leros. Patmos is een heilig eiland voor de orthodoxe kerk. Hier heeft volgens eigen zeggen Johannes zijn "openbaringen" uit het nieuwe testament geschreven. We liggen daar achter een meerboei in een prachtige baai en gaan de volgende dag met de bus naar de Chora boven op een berg. de oude stad, waar een oud klooster staat. Terwijl wij tevreden in de bus zitten zien we onze Zwitserse vrienden te voet gaan. Het is 6 kilometer berg op, maar zij menen een kortere route te weten en Zwitsers zijn bergen gewend zeiden ze stoer toen wij het buskaartje kochten. We hebben ze die dag niet meer gezien! later hoorden we dat ze bij terugkomst de hele dag in het water hingen om weer in de koelte te komen en ze lagen s'avonds erg vroeg in bed. Vanaf de Chora wandelen wij naar de haven, dat gaat beter want water ligt altijd bergafwaarts en nemen vandaar de taxi naar de baai waar de Garuda ligt. Daarna varen we naar Samos en liggen een kleine week in de haven van Pythagorion. Keurig aan een mooringlijn, dus geen gedoe met ankers die over elkaar heen liggen. We huren een auto en maken een mooie tocht over het eiland. We waden en zwemmen door een rivier tussen rotswanden door naar een waterval en voelen ons als Indiana Jones op avontuur op Samos. S'Avonds eten we met Oostenrijkse vrienden en het moet gezegd de restaurants zijn hier in de loop der jaren aanzienlijk verbeterd. Vanuit Samos varen we naar Arci en liggen in Port Augusta. Op Arci zijn geen auto's dus verkennen we dit eiland te voet. We varen via Lipsi weer terug naar Leros waar we met een scooter het eiland verder verkennen. We maken nog een laatste rondje om Kalimnos en verblijven dan nog een paar dagen in de marina om wat onderhoud aan de Garuda te plegen. Na drie maanden op de boot wordt het tijd voor Gozo en Scheveningen. Leros heeft geen internationale luchthaven maar wel een korte airstrip en zo kun je met een klein vliegtuigje naar Athene en vandaar kunnen we de hele wereld weer bereiken, dus ook Malta. We besluiten drie dagen Athene te doen omdat we daar nog naar het archeologisch en het parthenon museum willen. We logeren in het hotel Londen waar we eerder zijn geweest. Fantastisch rooftop restaurant met goed eten. Zoals gewoonlijk delen we een salade als voorgerecht en daarna delen we een hoofdgerecht. In Griekenland heel gewoon en voor onze gezondheid prima. Daarna nog een dessert en klaar, als de rekening komt zie ik dat het dessert vergeten is, dus dat meld ik. De mevrouw kijkt mij aan en zegt "Ok, then it is on the house". Volgende avond wederom lekker eten en ja toch maar weer een toetje. De rekening komt, weer geen dessert. De mevrouw kijkt verbaast op de rekening en zegt, "OK again on the house". Het blijft een wonderlijk volk. Als we uitchecken bij hotel Londen gaan we met de lift naar beneden. In de lift hangt een curieuze geur. En als we de lift uitstappen zien we de oorzaak, er staat een hele grote dikke meneer voor de balie in een hele grote kaki kleurige korte broek, hij buigt voorover naar de receptioniste en het valt iedereen in de lounge op dat zijn broek, op zekere plaats, erg nat is. Christa merkt droog op dat dit waarschijnlijk een geval van iets teveel Mousaka is en dat hij in de lift dacht, het kan wel, haha. We blijven met de andere gasten op gepaste afstand wachten. Even twijfel ik nog of ik de man op zijn ongelukje zal wijzen, maar bedenk mij dan dat zijn koffer waarschijnlijk al in het laadruim van de bus staat, dus wat schiet hij ermee op om te weten, dat wat hij zelf al wist, anderen nu ook weten. Dus laat ik het maar voor wat het is en kijk toe hoe hij de transfer bus in stapt en beperk mij tot welgemeend medelijden met zijn medereizigers. Op Gozo wachten ons Eva, Steven, Mwanzo, Bahati en Sofie met wie we 2 prettige dagen doorbrengen. Daarna pakken we op Gozo ons sociale leven weer op en vieren het festa van Santa Maria. Veel vuurwerk, muziek, paardenraces en processies. Het is wel heel druk op Gozo maar ook heel gezellig. Elke dag zwemmen we voor de deur, ik doe wat onderhoud aan de flat, want met deze flat is het net als met de boot, er is altijd wel iets wat niet werkt. Zo gaan de dagen voorbij richting ons vertrek naar Scheveningen eind augustus.

• 17 Augustus 2019 - 12:28

Hanneke De Leeuw:

Hoi Rob en Christa,

Veel plezier in Nederland!

Groetjes Hanneke.