Een plant met een alcohol probleem - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Een plant met een alcohol probleem - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Een plant met een alcohol probleem

05 Juli 2016 | Griekenland, Préveza

Vanuit Preveza varen we naar het noorden naar het eiland Paxos. Alle apparatuur op de garuda wordt onderweg getest en wordt werkende bevonden. Vrolijk tuffen we op de motor, bij geen wind, naar de Lakkabaai. Het is nu al weer erg druk daar, dus we ankeren een beetje aan de buitenkant van de baai. s'avonds een vers visje in een restaurant en s'nachts zwaaien we op de swell die de baai in loopt. Vinden we niet leuk dus de volgende dag als er boten vertrekken even verder naar binnen. S'avonds nog weer eens een ander visje gegeten en s'nachts nog erger zwaaien op de swell. Nog minder leuk! Maar wat wil je wind in de noordelijke hoek en die kant op ligt de baai open. Dus weer even wennen aan iets beter op het weerbericht letten en ons afvragen waarom er minder boten in de baai liggen. Op naar Corfu dan maar, naar de Mandraki haven. Prachtig gelegen onder het fort en vlak bij het centrum van de stad. We huren een auto om Corfu eens goed te bekijken en wandelen door de stad. De volgende dag ruik ik in de voorhut een onprettige geur en na inspectie blijkt de driewegkraan (naar buiten of naar de vuilwatertank) van het toilet een scheur te vertonen. Dat is niet goed. Nu moet je altijd voor je gaat klussen even nadenken hoe de zaak moet worden aangepakt en welke onderdelen en gereedschappen nodig zijn. Dus ga ik in de stad op zoek naar een nieuwe kraan en nieuwe slang want de oude zal niet meer flexibel zijn en dus moeilijk passen op de nieuwe kraan. Gelukkig vind ik alles en ga goedgemutst in het warme vooronder aan de slag. Alvorens het toiletsysteem te demonteren is het een goede zaak allereerst het systeem goed met schoonwater door te pompen. Deze voor de hand liggende stap was mij echter ontschoten. We kunnen er kort over zijn, de klus werd geklaard in een ongelooflijk stank en het opruimen van de viezigheid uit alle hoeken en spleten nam 2 maal zoveel tijd in beslag als de klus zelf. Weer een leermomentje. Na Corfu varen we langs het vaste land via mooie rustige baaien en aardig haventjes weer naar Preveza. We kunnen veel zeilen met een bakstag noordenwind. In Preveza komen we overdag Tassos van de Mermaid weer tegen die roept dat er s'avonds life muziek is met een zangeres waarbij hij altijd moet huilen, zo mooi zingt ze. Daar gaan we natuurlijk heen. Beetje laat eten, want ondanks dat Tassos zegt dat het om 9 uur begint, weten wij wel beter. Dus om 9 uur eten. Er ziiten al wat toeristen en familieleden van Tassos waaronder zijn moeder. We worden officieel voorgesteld. Om 23.00 begint de band dan toch te spelen en om 23.30 komt de zangeres. Het is inderdaad mooie muziek en ze zingt prachtig. Overal nu grieken om ons heen die mee zingen. Het zal wel muziek zijn in de orde van "waar de blanke top der duinen" want iedereen kent de tekst. Wij krijgen ondertussen ons derde gratis kruikje wijn en proberen tot ongenoegen van Tassos om 24.00 af te rekenen. Dat lukt niet, nog 2 rondjes van de zaak, roept hij en kijkt met tranen in de ogen naar de zangeres. Nog weer 2 metaxa, ik trek het niet meer. Ik kijk naast me en zie een verpieterd plantje staan en denk die heeft dit vaker aan de hand gehad terwijl ik de metaxa in het potje giet. Duidelijk geval van een plant met een alcohol probleem. Vanuit Preveza varen we naar Levkas en verblijven een paar dagen in onze favoriete Vlihobaai. Daarna naar Meganisi spartakori bij Babis. De weersvoorspelling geeft regen op. We liggen daar mooi aan de kade. Naast ons onder ander John en Lee uit Engeland. John maakt zich ernstig zorgen over het referendum Brexit. Als de UK uit de EU gaat gaat hij in Frankrijk wonen. Leuke mensen met wie we een aantal maal bij Babis eten. Ook onze Nederlandse buren in Scheveningen Frits en Els ontmoeten we daar. Vanuit Meganisi varen we naar Ithaka ook weer een mooie zeiltocht. Maar er gaat wind komen en dan willen we rustig liggen dus varen we naar Petalas want daar lig je save en volgens Windguru is daar de minste wind te verwachten. We zeilen met een snelheid van ruim 8 knopen halve wind naar de baai. Daar aangekomen ankeren we bij 32 knopen wind, het knalt erin en we zitten vast. Daarna 3 dagen gierende wind, windguru zat er dus naast.

• 06 Juli 2016 - 22:17

Jan:

Nu zijn het nog leermomenten, volgend jaar 65 en worden het vergeetmomenten!
    Net terug van Rock Werchter! groetjes uit een zomers Wormer! Jan en Ilona