Hobbit en Kristjiena - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van garudaboot - WaarBenJij.nu Hobbit en Kristjiena - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van garudaboot - WaarBenJij.nu

Hobbit en Kristjiena

20 Februari 2015 | Brazilië, Campo Grande

De Pantanal, een moerasgebied in Brazilie boordevol vogels, kaaimannen, tarantula´s, anacondas em zelfs jaguars, stond al lange tijd op nos verlanglijstje. Het gebied is zo groot als Frankrijk em het vereist enig gereis om er te komen. Wij vlogen vanuit Iguazu, via São Paulo, naar Campo Grande. We logeerden daar in een zakenhotel, niet zo gezellig maar het sushi restaurant om de hoek maakte veel goed want we hebben nog nooit zo goed Japans gegeten als daar! Na enig gezoek em een lange wandeltocht vonden wij in Campo Grande een aardige jongeman die voor nos een tour kon organiseren, erg ´last minute´ zoals gewoonlijk bij ons. We konden ons aansluiten bij een groepje van 4 israelische jongeren die net uit het leger kwamen, dus die waren wel wat gewend. Eerst met de minibus in 4 uur naar Miranda, daarna proviand inslaan em nog dik een uur met een oude rammelende legertruck door de Pantanal naar de boerderij waar we zouden logeren, de fazenda Santa Clara. Het werden een paar drukke dagen daar, meestal vroeg op voor de eerste excursie, in de namiddag weer eentje em soms ook ´s avonds. Boottrips, wandeltochten door de jungle, paardrijden, piranha vissen, het kon niet op. Al met al een hele gezellige tijd, mede door alle gezamelijke maaltijden em caiparinha´s. Wel heel veel regen, koud werden we er niet van met 30 graden, maar wel doorweekt elke dag. Getooid met ongeveer 200 muggenbeten kwamen we terug; er viel gewoon niet tegen te smeren want die muskieten staken werkelijk overal doorheen! Op de vierde dag vertrokken we naar Bonito, geroemd door elke Braziliaan. Dat viel dus , qua excursies, flink tegen. We hoorden van andere reizigers dat de beroemde grot daar eigenlijk niet veel voorstelt, zwemmen met goudvissen voor een gigantisch bedrag hoeven we niet , en de lange fietstocht naar een mooie rivier viel letterlijk en figuurlijk in t water want het ´resort´was gesloten vanwege de regenval. Hadden ze wel even vantevoren kunnen vertellen, toen wij het voucher kochten in de stad! Bonito zelf was wel erg leuk met goede restaurants en live muziek.
Het is erg grappig dat de Brazilianen allemaal denken dat wij uit hun land komen, we vallen hier. dus niet op en heten nu geen Robert en Christina maar Hobbit en Kristjiena en horen er helemaal bij.

• 20 Februari 2015 - 21:37

Groetjes Hanneke.

• 27 Februari 2015 - 13:22

Jan Van Deijzen:

Hi Hobbit en Krisjiena.

Een Braziliaans gezegde is: 'Wees dapper en neem risico’s. Niets kan ervaring vervangen'.
    We zijn blij dat jullie dat serieus genomen hebben!

groetjes,
    Jan en Ilona

• 15 Maart 2015 - 22:17

Heleen Mooren:

Dag Rob en Christa, ik heb weer genoten van je laatste twee reisverslagen. Wat een avontuur en belevenissen...! En dan zo'n malloot over de 2e wereldoorlog! hopen dat jullie hem toch aan het denken hebben gezet! Wij zijn bezig met onze zeil planning voor van de zomer. We vertrekken 30 april en willen dan waarschijnlijk varen naar Athene.de jongens en hun vriendinnen stappen dan ergens onderweg op!mik heb er zo'n zin in!ao
    Geniet nog van jullie tijd in zuid Amerika alle goeds liefs Eelco en Heleen.