Meltemi - Reisverslag uit Sými, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Meltemi - Reisverslag uit Sými, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Meltemi

28 September 2014 | Griekenland, Sými

De zomer kwam dit jaar in Griekenland laat op gang, misschien de reden dat we, tot Samos, weinig last hadden van de meltemi, de beruchte harde noorderwind, die hier dagenlang kan heersen. We hadden een heerlijke tocht van Samos naar Lipso, een eilandje dat bezaaid is met kleine kloosters, voorzien van mooie stranden én van Manoli, de plaatselijke uitbater van een restaurant die elke dag, getooid met felrode koksmuts, zijn menu kwam aanbieden in de haven. Samen met onze Duitse vrienden Joan, Wolfgang en Bobby genoten we er van menig gezellig etentje, weer zo'n plaats dus waar je dagenlang blijft hangen. Maar dan verschijnen er toch andere weerberichten, veel wind, dus door naar Leros, waar we voor de verandering afmeren in een echte Marina, totaal beschut tegen de wind en met een prachtig uitzicht over de Lakki baai. Leros Marina is super, alles dik voorelkaar, alleen zitten we er tussen mensen die alweer de winterstop ingaan, of nog ongezelliger: lege boten om je heen. We pakken dus maar de fietsjes om het vakantiegevoel te houden en verkennen Leros op het stalen ros. We vinden het niet het mooiste eiland in dit gebied dus, als de wind luwt, varen we door naar Kalymnos, pikken daar een meerboei op in Emborios en worden weer helemaal blij van de verse tonijn die ze daar 's avonds in de taverna serveren. Maar ja, wederom een forse windvoorspelling dus door maar weer, naar Nisiros. We waren daar al eerder met de boot, eindelijk weer eens bekend gebied. Het vulkanische eilandje was nog steeds erg leuk en op zich lagen we er goed, maar het is in de haven niet helemaal relaxed omdat er veel huurboten afmeren waarvan de bemanning vaak geen idee heeft hoe dat moet... Vervelend dus als hier veel wind komt dus varen we nog maar eens een stukje door naar de beschutte Panormitis baai op het eiland Symi. Tom en Irene, onze bootburen van Nisiros, komen er ook naartoe, en de eerste dagen wordt er weer volop genoten met happy hours mét voortzetting in de taverna. Het klooster herbergt ook een ouderwetse bakkerij en supermarktje, het zwemwater is er nog steeds 26 o C en je kunt leuk wandelen rondom de baai. Maar ja, dan toch die meltemi. Na een paar dagen moesten we ons er toch op gaan voorbereiden, alle losse spullen van het dek, bijboot in de davits, zonnescherm ingeklapt en 2e anker uit. "Better safe than sorry"zeggen de engelse buren, en gelijk hebben ze want de afgelopen nacht werden we getrakteerd op keiharde windstoten, de boot helde af en toe flink over en nog koud ook. Van slapen kwam dus niet veel en op dit soort momenten denk ik nog wel eens aan de legendarische woorden van mijn vriend Zeger op Texel"Heb ik dáár nou mijn hele leven voor gewerkt?!"Maar goed, het is nu zondagmiddag, de zon schijnt weer al giert de wind nog steeds om de boot, tijd dus om een krentenbrood te bakken, voelen we ons toch nog een beetje "wereldzeiler".

• 28 September 2014 - 12:08

Hanneke De Leeuw:

Hoi Rob en Christa,

Leuk om weer wat te horen.
    De herfst stormen op Texel zijn er nog,
    we genieten nog van heerlijk nazomer weer.

Groetjes Hanneke.

• 28 September 2014 - 16:43

Gerda Bloem:

Weer een mooie reis. En nog veel plezier! Groeten van de Texelse bloemetjes.

• 28 September 2014 - 22:20

Ina:

Lieve levensgenieters,
    Zou zo wel een weekje met jullie willen ruilen......Panormitis, Nisiros, Patmos allemaal leuk. Laten jullie het schip op Kos of in Marmaris liggen? We verwachten jullie wel op Texel hoor deze winter.
    Hier is het overigens nu ook goed vertoeven. Prima temperatuur voor de tijd van het jaar. Wij wisselen korte zeiltrips naar de eilanden af met het schilderen van de buitenkant vh huis. Zeilen heeft echter meer belangstelling dus het schiet nog niet hard op ;) Een beetje Griekse stijl, morgen is er weer een dag.
    X ook namens M