Feliz Ano!Gelukkig Nieuwjaar!Happy 2014! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van garudaboot - WaarBenJij.nu Feliz Ano!Gelukkig Nieuwjaar!Happy 2014! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van garudaboot - WaarBenJij.nu

Feliz Ano!Gelukkig Nieuwjaar!Happy 2014!

04 Januari 2014 | Panama, Panama-stad

Na een verblijf van 6 weken op Gozo waren we weer eens toe aan verandering, mede omdat het weer daar, eind november, flink omsloeg; regen en wind en maximaal 15 graden, tsja. Eerst vlogen we naar Nederland om daar de 90e verjaardag te vieren van Rob zijn vader. Daarna volgde een gezellige tournee langs familie en vrienden, waarvoor we acomodaties huurden in Scheveningen, op Texel en in Volendam, ja, wij houden van afwisseling. We wilden eigenlijk na de Kerst doorreizen naar Midden Amerika, maar de tickets bleken vanaf 1 januari 500 euro pp goedkoper, dus dan is de keuze snel gemaakt! Na nog een paar nachtjes in Egmond en Wormerveer vierden we oudejaarsavond in het Valk Hotel op Schiphol en vlogen op Nieuwjaarsdag naar Panama, lekker rechtstreeks met de KLM. Op de luchthaven wisten we direkt weer hoe het er toegaat in een tropisch land, ellenlange rijen voor de douane, waar ze, om onduidelijke redenen, een kwartier lang mijn paspoort bekeken, waarom kon niemand mij vertellen ¨en ik spreek nog wel spaans...... Gelukkig stond de chauffeur van ons guesthouse geduldig op ons te wachten en bracht ons in vliegende vaart naar ons onderkomen, een oude " canal house" in een tropisch begroeide wijk vol met prachtige vogels, leuk dus! In de avond nog maar eens wat eten in de lokale voedselketen Nikos, heeft werkelijk niets met Griekenland te maken maar je kunt er lekker en goedkoop eten. De volgende dag gingen we eerst maar eens Panama City bekijken, met name de oude wijk, Casco Viejo was interessant. Bijna geen toerist te bekennen, we liepen met nog 2 mensen in het enorme Panama museum. Later nog een bezoek aan Causeway, een soort met palmen begroeide dijk die het zuiden van het panama kanaal afdekt en waar dus veel boten liggen. Je hebt er een prachtig uitzicht op de skyline van Panama City en op de ingang van het kanaal. De volgende dag wilden we naar Taboga eiland, maar om half 8 `s morgens stond er al een lange rij voor de kaartverkoop, iedere Panamees leek vandaag naar het strand te willen gaan. Gelukkig werd er nog een extra bootje ingezet en konden we na een leuke bootreis bijkomen op het mooie strand en warme water van Taboga ( dat laatste was wel erg ondoorzichtig, veel modder maar helaas ook erg veel viezigheidjes...) Overal op het eiland lag afval langs de weg, hoe is het mogelijk in zo'n mooie natuur? Maar de Panamees zit er niet mee, iedereen genoot van een dagje uit dus wij namen maar een Panama biertje en genoten mee. Later op de dag werden we verrast op een enorme tropische regenbui; gelukkig stonden we net op het overdekte toegangsgedeelte voor de boot, maar de ongelukkige reizigers die aankwamen waren doorweekt, evenals hun bagage, verpakt in kartonnen dozen die in pap veranderd waren. De bui was zoals gewoonlijk hier van korte duur dus wij kwamen droog " thuis". Vandaag hebben we de Miraflores sluizen bezocht . We hebben eens goed gekeken en we zijn ervan overtuigd dat de Garuda erdoor zou moeten kunnen! Om er te komen namen we trouwens de stokoude lokale bus, het was wel even zoeken naar de vertrekplaats maar daarna kwamen we voor een kwartje op onze bestemming. De sluizen zijn erg leuk om te zien, evenals het bezoekerscentrum met zelfs een 3 D film. Een luxe, lege toeristenbus bracht ons ook alweer voor een habbekrats terug naar de stad, waar we nu lekker gaan relaxen in de tuin van ons guesthouse, in de hangmat uiteraard.

• 05 Januari 2014 - 16:31

Leuk dat jullie op Texel waren.

Ook voor jullie alle goeds voor 2014.
    en geniet van jullie reis.

Hanneke.

• 05 Januari 2014 - 16:58

Lia En Jan:

Ook wij vonden het leuk dat jullie op Texel waren.......

Gelijk weer de gang er in en op naar Panama!!

Maak er een mooi jaar van en blijf gezond: dat wensen wij jullie van harte!