Terug in de Ionische Zee - Reisverslag uit Athene, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Terug in de Ionische Zee - Reisverslag uit Athene, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Terug in de Ionische Zee

22 Juni 2012 | Griekenland, Athene

Op Aegina huren wij een scootertje om er de beroemde Aphaea tempel te gaan bekijken. "Alsmaar rechtdoot"zegt de verhuurder, maar wij presteren het om een paar keer flink te verdwalen, met als bijkomend voordeel dat we in de middaghitte arriveren om de tempel te bekijken. Geen tourist te bekennen, die zitten allemaal in de schaduw te lunchen... Gelukkig bevindt zich dichtbij een badplaats, want we zijn wel toe aan een frisse duik. Het haventje van Aegina is ook : gezeten op ons voordek bekijken we de secapades van talloze jachten die een plekje zoeken. Als er ook nog een zeilwedstrijd gehouden wordt, waardoor er zeker 40 boten extra willen afmeren, ontstaat er een soort wybertjes-patroon: 1 rij boten aan de kade, de volgende er als puzzelstukjes tussen, enz.enz. Wij liggen echter riant en zijn ook nog voorzien van gezellige Engelse buren, die op hun boot op "Queens Jubilee"weekend een waar feestmaal bereiden. De halve engelse gemeenschap in de haven is uitgenodigd, en wij ook! Menigmaal weerklinkt het engelse volkslied, naarmate de drank vloeit worden we allemaal wel wat minder tekst-vast.Epidaurus stond ook nog op ons verlanglijstje, dus meren we er af in het mooie havenkommetje en nemen de bus om er het beroemde amphitheater te gaan bekijken. De bus gaat om 1 en 3 uur 's middags weer terug, we besluiten lekker te gaan lunchen na het bezoek aan het theater, dan hoeven we ons niet te haasten. Op ons gemak bekijken we het imposante theater en de bijbehorende ruines van tempels, dana richting restaurant. Helaas: gesloten, evenals de kiosk waar ze normaliter water en frisdranken verkopen. Alleen het postkantoor is open, waarom is ons een raadsel. We vullen onze lege waterflesjes dus maar bij een bron, doen een dutje onder een book en rammelen verder flink van de honger. Om half 4 's middags komt dan toch de bus om ons, met een flinke omweg, terug te brengen naar de haven. Om half 5 zitten we dus aan de lunch, het diner wordt vanavond een latertje. We hebben gezellige buren die een leuk restaurantje weten dus waar we, gezeten onder de sinaasappelbomen, menig avondje doorbrengen. Na Epidaurus gaan we nog een nachtje voor anker in Kolfos; het plaatsje is klein maar fijn en we krijgen er bij de bakker zelfs 2 taartjes kado, verpakt in een mooi doosje. Geen kwaad woord dus over de Grieken: zoveel hartelijkheid maar je maar zelden mee! De volgende dag varen we door het Kanaal van Korinthe, een dure grap ( 246 euro voor 4 mijl) maar zeer de moeite waard, als je tussen de steile rotswanden vaart. Het is dus maar 3 kwartier varen en omdat het nog vroeg in de middag is, besluiten we door te varen naar de noordkant van de Golf van Korinthe. We vinden er een zeer afgelegen ankerbaai, volgens onze elektronische kaart is het er 4.9 m diep, helaas een drukfout want 49 m is de realiteit en we moeten er vlakbij de kust ankeren, waar het ietsje ondieper is. Een taverna kunnen we er dus wel vergeten, je bent al blij als je mobiel het doet op zo'n plaats. De volgende ankerbaai is ook prachtig, maar desolaat, dus gaan we naar Andikiron. We zijn er het enige jacht en kunnen langszij een kade afmeren. Lijkt leuk, 's nachts wat minder als de wind aantrekt en wij aan lagerwal liggen Door dus maar weer, naar Galaxidi. Een heerlijk oord, waar je met de bijboot naar nabijgelegen eilandjes kunt varen om daar een privé strandje uit te kiezen. Mede door het voetbal-gebeuren en de gezellige buren blijven we er een tijdje hangen, maar de wind wel uit een zeer gunstige richting blaast gooien we weer los, naar Mesalonghi. Om daar te komen vaar je door een smal kanaal; e staan vissershuisjes op palen en het stadje blijkt erg leuk te zijn. De haven is er wat rommelig en winderig: wij liggen er aan een ponton zonder water of elektra maar hebben een leuke buurman: een enorme Caretta schildpad die nadrukkelijk aanwezig is! Omdat we weer een slekker willen zwemmen varen we weer vrijsnel door naar de mooioe Petalas baai en zijn daarmee weer terug in de Ionische Zee. We hebben tegenwoordig patent op dit soort baaien: wederom geen winkel of restaurant te bekennen, maar wát een mooie natuur! Na 3 dagen ankeren lijken alle bootvoorrraden wel tegelijk op te zijn, dus gaan we naar Cephalonia en meren af in Aufimia. Het is er 37 o C, we liggen dus meer in het water dan dat we erop zitten en genieten 's avonds weer eens van een lekkere moussaka in één van de taverna's. Naast ons zit men aan een tafeltje te zingen, de bouzoukia klinkt en 's nachts kan de ventilator aan, ook niet verkeerd met deze temperaturen.

Back in the Ionian

At Aegina we rented a scooter to visit the famous Aphaea temple. Just straight ahead, the "scooterman"told us, but we managed to get lost on the tiny island and arrived at the site of the temple around 1 oçlock, no tourists at all, they were probably having lunch in the shadow! Fortunately there's a nice resort next to the site, time to cool down. Aegina marina is also one of the "sites": in the afternoon it's fun to watch all the yachts try to find a berth in this small marina. A regatta brings even more boats, around 40 more have to find a place to stay and it all looks very funny: 1 row at the quay, next squeezed in and so on. Also fun is the fantastic meal our english naighbours prepared for the "Queens Jubilee". They invited many friends, including us and we were delighted! Many times the English Hymn was sung, after the wine and ouzo it sounded a bit different than it was meant to be.
We also wanted to visit the famous theatre of Epidaurus, so we moored the boat in the small harbour and took the bus. The driver told us that we could return at 1 or 3 oçlock in the afternoon. We wanted to do it "the easy and relaxed"way, so we took our time and headed for the restaurant at 1.30. Closed. The kiosk, where they normally sell water: closed. We filled up our bottles at the local well, took a nap under a three and were very hungry the rest of the time. At 3.30 the bus came, fortunately so we had lunch at 4.30. Lat dinner as result of this, with our friendly neighbours Ton and Annie. We found a nice taverna under the orange trees and spent manuy evenings there. After Epidaurus we anchored at Kolfos, where the local bakery gave us some delicious sweets for free so: not a bad word about the Greeks from us! Next day we headed for the Canal of Corinth, an expensive event: 246 euros for 4 miles. But is was exciting to sail through this canal, seeing the cliffs around you. In the Gulf of Corinth we sailed north towards a desolate anchorage: nothing there, even the use of our cellphone was difficult. Many of anchorages like this we saw in the pilot, but we wanted a Taverna so we went to Andikiron. We were the only yacht there, moored alongside the quay so a bad time at night when the winds came..... so on we went to Galaxidi, we loved this place. You could go to one of the small islands with your dinghy, finding a privat beach. Many yachts there, fun to watch football at night ( even we Holland lost..). But the winds were favourable to sail to Mesalonghi, a new marina there but a bit messy. We morred alongside a pontoon, no water or electricity, just a huge Caretta turtle to keep us company. For a good swim we went back to the Ionian sea and anchored at the beautiful Petalas bay, again: nothing, no restaurant or shop but beautiful surroundings! Right now we are in Aufemia, at the island of Cephalonia. Very nice here, yesterday 37o c so very hot, but nice swimming, in the evening restaurants with live music and we can use the fan during day and night.

• 22 Juni 2012 - 15:55

Gerard:

Hoi Rob&Christa,
    nog even doorvaren en dan ben je in Lefkade waar Tineke en ik gevaren hebben denk er vaak aan terug was een mooie tijd zo zeilen in griekenland.
    veel plezier maar dat lukt wel zo te lezen.
    gr Greard.

• 22 Juni 2012 - 17:06

hoi rob en christa,

wat een lekker weer hebben jullie,het lijkt bij ons maar geen zomer te willen worden.
    geniet van jullie reis.

Hanneke

• 23 Juni 2012 - 20:14

Jan En Lia :

Hoi lieverds, net (boot 16.30 uur) terug van een vakantie langs Nederlandse en Duitse Noord- en Oostzeekust, overgestoken naar Denemarken, eilanden gehopt, heel veel leuke haventjes bezocht, veel vis gegeten, in allerlei soorten, tot gerookte rog aan toe..toppie! Het weer was goed, zon, bewolking, harde wind en onweer, geen dag was het zelfde. Temperatuur meestal rond de 20 graden, dus vaak het korte broekie an... Voor jullie ook een leuk vaargebied, dachten we, maar ja, hoe krijg je die boot hier? Jullie nog veel plezier gewenst.
    Veel liefs van Lia en Jan

• 28 Juni 2012 - 17:12

Marjolein En Maarten:

Ha Christa en Rob, we kregen jullie blog van Rob en Tonneke de Vries.
    Leuk om jullie verhalen te lezen, zeker nu wij ook aanstalten maken... Vandaag laatste werkdag achter de rug en 11 juli vliegen we naar Portugal waar onze Lagoon 380, genaamd Mobilae, ligt. We gaan eerst de boot beter leren kennen maar hebben ook het plan richting Oosten te gaan, dus wellicht komen we jullie ergens tegen.
    Ons blog is Mobilae.waarbenjij.nu
    Groetjes,
    Marjolein (en Maarten) SY Mobilae.

• 28 Juni 2012 - 20:14

Rob En Tonneke:

Nadat we jullie een tijd niet meer gezien hebben op het IJsselmeer hebben we jullie verleden jaar weer gevonden via jullie blog. Leuk om jullie verhalen te lezen. Dit is nou echt genieten van het leven.
    Voor het geval jullie moeten nadenken wie we ook weer zijn wij zijn de mensen van de Hallberg Rassy 37.