Steigertijgers - Reisverslag uit Ithaka, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Steigertijgers - Reisverslag uit Ithaka, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

07 Juli 2013 | Griekenland, Ithaka

Wij snappen waarom de held Odysseus, ondanks vele ontberingen, toch zo graag terug wilde naar Ithaka: het is hier geweldig! Overal zijn er mooie ankerbaaien, elke dag mooi weer en we ontmoetten er weer vele oude bekenden en nieuwe vrienden. Je danst hier de sirtaki met de kok, de ober en de eigenaar van je restaurant, waar je na afloop slechts 25 euro hoeft te betalen voor een heerlijke maaltijd en de nodige wijntjes. Gelukkig zijn we inmiddels weer gewend geraakt aan de aparte manier van afmeren hier, maar je moet er soms wel stalen zenuwen voor hebben. Eergisteren waaide het windkracht 5 tot 6, maar zagen wij een vrij plaatsje aan de kade bij Eufemia, op Cefallonia. Dwarswind, dat ook nog. Van meerpalen hebben ze hier nog nooit gehoord, dus gooi je het anker uit ter hoogte van de vrije plek, liefst niet over het anker van de buren, en vervolgens vaar je achteruit naar je doel, dat meestal bestaat uit een roestige ijzeren ring aan de kade. En dan maar hopen dat er iemand staat om je lijntje door die ring te halen, want zelf even op de kade stappen vereist een reuzensprong, die meestal alleen vertoond wordt door Duitse mannen op een huurboot. Intussen moet je onderweg gecheckt hebben of je anker echt goed in de grond zit, want 's middags kan het hier nog flink opbriesen en los raken is dan al helemaal niet leuk. Maar goed, als alles er goed uitziet komt de beloning: je installeert je met een stoeltje op je voordek, net als de buren, om de capriolen van de volgende boten gade te slaan. Er is trouwens ook nog een middenweg: afmeren bij de steiger van een restaurant, gratis ligplaats dan , vaak met electriciteit en water, alleen moet je er 's avonds gaan eten, geen straf. E'en van onze favorietjes is Babis, op het eilandje Meganisi. Na een leuke dag daar kan er wel 's nachts een deining gaan lopen, waardoor we laatst z'o lagen te schommelen dat het niet leuk meer was. De volgende dag dus maar door naar VLikho Bay op Levkas, wel 5 mijl verderop en ook al een toppertje. Door de stevige wind sloegen daar helaas vele boten van het anker; Rob waarschuwde nog een stokoud Engels echtpaar dat hun boot richting de rotsen dreef, maar kreeg als dank een snauw en een grauw, want ze lagen net te snurken....
Toch zijn we momenteel van fanatieke ankeraars een beetje aan het veranderen in " steigertijgers" , want 's avonds is het er oergezellig met al die lotgenoten om je heen, dat schept een band.
Hier, op Ithaka, is er van bovengenoemde afmeer-stress helemaal geen sprake. We liggen er met de Garuda in een beschut hoekje van de baai, jawel, aan een kade. Strandje en stadje om de hoek, alleen is het er snikheet dus als jullie je afvragen wat we hier allemaal doen: niks dus.

• 07 Juli 2013 - 10:26

zo te lezen is het goed bij jullie.

Ook hier op texel genieten we dan eindelijk van het lekkere zomer weer.

Ik ga zelf ook al bijna op vakantie naar zweden.

groetjes hanneke.

• 12 Juli 2013 - 17:46

Leandra:

Zo heerlijk om die verhalen te lezen, met daarbij bekende plaatjes in mijn hoofd van alle plekjes waar wij ook geweest zijn... En inderdaad: genieten!

• 16 Juli 2013 - 22:03

Martin En Ina:

Zo 'steigertijgers' dat klinkt helemaal niet verkeerd! Een beetje tobben met die 'crossed anchors', maar daar krijg je dan ook veel gezelligheid en entertainment (van andere boten) voor terug. Wij hebben de belevenissen in de baai van Ithaca ook nog goed op ons netvlies staan.
    Wij liggen nu in Oban aan de westkust van Schotland. Zijn de heenreis door het Caledonian Canal gekomen en willen via Skye en enkele eilanden van de Buiten Hebriden door de Pentland Firth terug (als de weergoden ons een beetje gunstig gezind zijn). In dit gebied blijf je rekenen, stroomrichting, dieptes en met name ondieptes bij haveningangen, groot verval, enz. maar het is hier heel mooi en vorige week hebben we zelfs meerdere dagen van 25 graden celsius mogen genieten, een echte 'heatwave in Scotland''. In plaats van Ouzo, drinken wij zo nu en dan een glaasje Malt Whisky of een Pint......ook niet verkeerd.
    Zwemmen hebben we nog niet geprobeerd, pootje baden was echt meer dan voldoende......

Liefs en veel plezier (tot december?)