Peleponnesos - Reisverslag uit Katákolon, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Peleponnesos - Reisverslag uit Katákolon, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Peleponnesos

Door: christa en rob

21 Juni 2011 | Griekenland, Katákolon

Na een lang getreuzel en geteut hebben we dan toch Preveza verlaten om weer in het bootritme te komen op het eiland Levkas. Ook daar weer vele bekende gezichten van vorig jaar, oergezellig maar tóch door: eerst naar Meganisi, ook niet verkeerd, en dan naar Vathi op Ithaka; vanuit daar willen we oversteken naar de Peleponnesos. De ankerplaats in de baai van Vathi wordt echter geteisterd door een enorm onweer met bijbehorende, urenlange stortbuien. Natuurlijk heb je op zo'n moment nét geen lekkere maaltijd aan boord, dus getooid met parapluy ( heeft overigens geen enkele zin) varen we met de bijboot naar het stadje om te gaan eten. De buitenboordmotor van de bijboot vertoont natuurlijk op zo'n moment kuren: veel te weinig koelwater en er lekt iets vettigs. Gelukkig komen we er 's avonds weer mee terug bij de Garuda, maar het zint ons niet. De volgende morgen zien we ook nog eens een heel vervelend iets: een paar kleine lekkages op ons nieuwe teak dek, maar ook twee grotere.... we balen, en besluiten om onze timmerman Bob te bellen voor goede raad. Dat is dus: terug naar Preveza, waar hij de boel zal repareren. Mopperend varen we terug, maar het verblijf in Preveza blijkt toch lonend: het dek wordt in een sneltreinvaart gerepareerd, we shaffen een nieuw buitenboordmotortje aan en ontmoetten nieuwe vrienden waar gezellig mee gedineerd wordt. Nu is vertrekken dus nog moeilijker.....
Toch zeilen we 2 dagen later weer naar Levkas, en vanuit daar steken we over naar het vasteland van Griekenland. We vinden er een mooie ankerbaai achter het eiland Petalas, maar geen winkel of taverna in de buurt, dus na een nachtje steken we de Golf van Patras over richting Killini, een mooie tocht van zo'n 25 mijl. Dan komt de weersverwachting binnen: men verwacht een flinke wind uit het noordoosten en dan lig je goed fout in Killini, dus varen we maar nog zo'n 25 mijl door en komen tegen de avond aan in Katakolon. we meren af aan de kade en worden voorzien van water en electriciteit, een luxe hier. Je zit hier vlakbij Olympia en dat weten de cruise-schepen ook! De volgende dag meert er zo'n joekel af in de haven, voorzien van 3000 vakantievierders. Die wil je niet allemaal tegenkomen in Olympia, dus besluiten we een auto'tje te huren en er morgenochtend heen te gaan, hopelijk is het er dan rustig én nog niet zinderend heet.

• 21 Juni 2011 - 12:24

Leandra:

Oh... jaloers!! Wat heerlijk dat jullie weer in Itaka waren. Nog stees goede herinneringen aan Lefkas, en jullie kunnen er "gewoon" even heen! Geweldig... Preveza is trouwens ook wel gezellig, leuke tentjes! Balen dat je weer terug moest, maar ook weer leuke dingen mee gemaakt. Geniet weer verder!