GOZO! - Reisverslag uit Valletta, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu GOZO! - Reisverslag uit Valletta, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu

GOZO!

Door: christa en rob

10 Oktober 2009 | Malta, Valletta

We did it! De Garuda ligt afgemeerd in de haven van Mgarr op Gozo, en wij komen bij op Ramla Beach. Na ons vorige bericht zullen jullie wel begrepen hebben dat het bepaald geen "easy" tocht was langs de Italiaanse kust en Sicilie, het wilde maar niet -na-zomeren. En als je dan in een haven ligt van 100 euro per nacht, tja, dan wil je graag verder! Gelukkig ontdekten we een prachtige ankerbaai bij Syracusa, Sicilie. Prachtig stadje, veel restaurantjes, dus wij in de bijboot om naar de kant te gaan. Natte voeten, bijboot lek? Bij nader onderzoek blijkt het achterschot totaal verrot van onze recent aangeschafte en dure Zodiac bijboot; je steekt er zo je vinger doorheen! We hijsen de boot chagrijnig op in de davits achter de boot en vluchten naar binnen want het regent weer pijpestelen op Sicilie. Die regen bleek meer te zijn dan een buitje voor het stof, het plenst urenlang, en middenin de nacht horen we een doffe klap. Ach, dat zijn de handdoeken, die hangen nog buiten, verklaart Rob, maar nee, we waren vergeten de bijboot is topzwaar geworden door al dat water en is dus met een donderende klap op ons zwemplatform gevallen: krak! Afgebroken dus, en weer een klus erbij... De volgende dag besluiten we om er maar wat van te maken: we gaan de haven in, lekker luxe. Maar nee, we zwaaien daar aan de steiger nog harder heen en weer dan op de ankerplaats ( er staat weer een forse wind) en mogen daar 75 euro voor betalen, dus losmaken maar weer, we gaan gewoon even kijken hoe het op zee is. Buiten staan er golven van 3 meter hoog, de kwallen liggen op het dek maar de Garuda houdt zich goed. Dan barst er weer een hevige bui los , terug naar de ankerplaats! Daar ondervinden we veel gezelligheid van de bootburen die ons zagen vertrekken ( die hebben er zin in! hadden ze tegen elkaar gezegd...) 's avonds op de borrel dus al met al een goed besluit om terug te gaan. De volgende dag..... we durven het bijna niet te geloven maar het is rustig en mooi weer! Snel ankerop en als een haas naar de zuidhoek van Sicilie om daar het anker uit te gooien en de volgende dag naar Gozo te varen. Bij de kaap aangekomen kijken we elkaar aan: we lopen 8 knoop, het is nog steeds heerlijk weer met een warm zonnetje en nog maar 55 mijl te gaan naar Gozo... we zetten door, ook al betekent dit dat we in het donker aan zullen komen. Maar we kennen de situatie bij Gozo goed, dus met behulp van onze elektronische kaart komen we veilig aan. Wat een geweldig moment! We vieren het met een heerlijk etentje bij het Cantonese restaurant in Mgarr, met de nodige Cisk-biertjes. We willen de volgende weken gebruiken om alle reparaties uit te voeren, het teak dek te vervangen en we verheugen ons op de komst van onze kleinkindjes, die hier een paar weken komen logeren.

• 10 Oktober 2009 - 12:41

Hanneke De Leeuw.:

Wat een avondtuur weer.
    Ik wens jullie een goeie tijd op Gozo,geniet er van.
    Groetjes Hanneke.

• 10 Oktober 2009 - 13:31

Ina Koorn:

Nou van harte gefeliciteerd dat jullie goed zijn aangekomen op jullie thuishaven Gozo!!!!
    Geniet nu van jullie huis, kinderen en kleinkinderen.

Groetjes, Piet en Ina Koorn.

• 11 Oktober 2009 - 14:10

Arie + Ellie Barends:

Hoi Rob en Christa,

Wat een verhaal zeg om zo het laatste eind naar Gozo te varen.
    We hebben met veel plezier jullie reisverslag gelezen, en ik hoop nog vaak wat van jullie te mogen horen.
    Ook heel veel succes met alle opknappogingen, zal er aan denken als wij van de winter ook weer aan het werk zijn met de boot.

Groetjes Arie en Ellie