De Cycladen - Reisverslag uit Páros, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu De Cycladen - Reisverslag uit Páros, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

De Cycladen

Door: christa en rob

21 Mei 2012 | Griekenland, Páros

Op 1 mei moest het er dan toch van komen: we verlaten Marmaris, richting Bozburun om uit te klaren. Dat is daar een fluitje van een cent: je betaalt 30 euro aan een mannetje en geeft je papieren af. Binnen het uur is alles in orde en zijn de stempels gezet, ook al hebben we geen douane-beambte gezien! We varen daarna naar Symi, aldaar inklaren bij de Griekse politie en dan onmiddellijk aan de moussaka in het mooie stadje. De haven is er alleen een ramp: een enorm diepe, piepkleie havenkom met rondom een kademuur. Je gooit er, in het midden, je anker uit, dat direkt verstrikt raakt in dat van de buren, als het tenminste de bodem al raakt voordat je afgemeerd bent aan de kade. Elke mrgen is er dus een spektakel gaande van zeilers die op alle mogelijke manieren hun anker weer aan boord proberen te krijgen. Zoiets schept natuurlijk een band, dat wel. Na een paar dagen verkassen we naar de rustige Panormitis baai waar het seizoen helemaal nog niet begonnen is. De bakker en supermarkt zijn er gelukkig wel open, dus hoeven we niet te verhongeren. Vanaf Symi varen we naar Nisyros, ook wel de kleine versie van Santorini genoemd, vanwege de vulkaan. Het is er geweldig! We liggen in een prima haventje met zowaar water en elektriciteit, vinden er onze favoriete taverna en praten heel wat af met onze Zweedse buren, die natuurfilms maken voor de Zweedse televisie en net terug zijn uit Egypte met hun boot. Ook huren we er een brommertje om naar de krater van de vulkaan te gaan: je loopt er over een borrelende en sissende bodem, waar regelmatig dampwolken verschijnen. De temperatuur in de putjes van de bodem is 120 o C, niet fijn voor onze zeeuwse buurman die er even zijn teen insteekt. Hij zal er nog dagen last van hebben...
Na een uurtje vertrekken alle toeristenbussen weer en hebben we het eiland voor ons alleen. We bezoeken er hooggelegen dorpjes en genieten van het uitzicht. Na een paar dagen gaan we weer wat verderop, naar het vlindereiland Astipalaia, aanbevolen door onze vriendin Ina uit Texel. We meren af tussen de vissertjes aan de zuidkant van het eiland en net als we genoeglijk vaststellen dat we hier eens lekker een paar dagen blijven steekt er een harde zuiderwind op, wegwezen dus. De omsloten Vathi baai aan de noordkant van het eiland biedt uitkomst, alleen zijn er geen winkels en heeft de enige taverna er vis of vis. Na 4 dagen luwt de wind een beetje en varen we nogmaals het eiland om naar de zuidkust. We hebben Skala, het hoofdstadje nog niet gezien, een wonderschoon plaatsje. Al met al zijn we dan al ruim een week op Astipalaia, tijd om door te gaan. Ivm alweer te verwachten harde wind varen we in 1 dag naar Paros, 75 mijl verderop, dik 12 uur varen. Daar ankeren we in de hoek van een grote baai ; wederom slechts 1 taverna op de kant, die hoopvol de muziek aanzet. Wij vallen echter, na een biertje en een omelet, vermoeid in onze kooi. De Cycladen eilanden zijn beroemd om hun schoonheid en berucht om hun wind, nou daar kunnen we nu dus over meepraten want ook voor de komende dagen wordt er weer veel wind verwacht.

• 21 Mei 2012 - 17:08

Hanneke De Leeuw:

Hoi,Hoi,
    Bedankt voor het bericht.

jullie foto,s doen me denken aan toen ik in griekenland was.
    die mooie blauwe huisjes.
    geniet ze!!!!!!

Hanneke.

• 21 Mei 2012 - 18:37

Lia En Jan:

Hoi lieve mensen,
    leuk om jullie verslag weer te lezen, wij kijken weer uit naar de volgende .

leuke foto's.

heel veel vaarplezier, omhelzing, Jan en Lia

• 21 Mei 2012 - 18:47

Anita:

Leuke foto's! xxx

• 01 Juni 2012 - 21:12

Martin En Ina:

Hoi Rob en Chris,
    Heerlijk al die eilanden en nu ook nog met de juiste temperatuur. Wat gaan jullie juli en augustus doen.....?
    Wij liggen door omstandigheden nog op Texel, maar hierover volgende week meer. Stuur ik even een email.
    Liefs....
    PS: Denk ook aan Thira, Patmos en de kleine eilanden rond Patmos