Holy Week - Reisverslag uit Marsalforn, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu Holy Week - Reisverslag uit Marsalforn, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu

Holy Week

Door: christa en rob

07 April 2012 | Malta, Marsalforn

Na een gezellig verblijf in Nederland zijn we weer terug op Gozo. Even uitblazen, dachten we zo, maar we worden hier behoorlijk beziggehoudn met alle aktiviteiten die gepaard gaan met de Heilige week voor Pasen, een hoogtepunt op ons katholieke eilandje. Vorige week zondag, Palmpasen, begon met hier in diverse dorpen met de eerste processies, begeleid door prachtige ernstige muziek, denk aan de muziek uit de filt The Godfather. Honderden gepuntmutste en gemaskerde figuren, die zware kettingen met zich meetrokken aan hun blote voeten, trokken door de straten van Victoria, vooralsnog helemaal geen genoegen, want driekwart van Victoria is opgebroken! Men heeft hier op de Maltezer eilanden EU gelden terbeschikking gekregen voor het opknappen van de wegen, geen overbodige luxe overigens. Helaas dacht de EU dat men hier net zo werkt als in het noorden van Europa, maar nee, als fase 1 van het werk nog niet af is ( en dat is altijd o) begint men alvast met fase 2, enz enz zodat Gozo momenteel dus één bouwput is. Maar daarom niet getreurd: alle processies gaan gewoon door! Woensdagavond liepen we mee met een rondgang in de "Citadella", die gelukkig nog intact is, alleen de kerk staat in de steigers. In een sfeervolle kapel genoten we van het gezang van een geweldig koor, temidden van een groot publiek. Halverwege een moeilijk lied verlieten ineens tientallen mensen de zaal, wij keken in verwarring toe. Moesten wij ook weg? Is er brand ofzo? Maar nee, alras bleek dat men de boot naar Malta moest halen, het leek Texel wel!Het koor zong overigens onverstoorbaar door; dit soort akties zijn ze waarschijnlijk wel gewend hier. Gisteren, Goede Vrijdag, was het hier helemaal een drukte van belang. Alle winkels waren gesloten, de vlaggen halfstok en honderden mensen bijeen die op stoeltjes gezeten genoten van de urenlange processies, het is allemaal heel bijzonder. Gozo bevalt dus weer prima, mede dankzij het heerlijke weer waardoor we alweer een paar keer naar het strand konden. Desondanks dat hopen we a.s. maandag weer op pad te gaan: de Garuda wacht op ons in Marmaris. We duimen alvast dat e.e.a. soepeltjes zal gaan, maar vrezen het ergste: op Malta zijn ze nl ook aan het weg-verbeteren en dat betekende voor Rob afgelopen week een lange file, want de bus zat vast op een klein landweggetje dat naar de ferry leidt, dus al het verkeer zat ook muurvast! We gaan dus maar vroeg op pad, maar realiseren ons dat op het vliegveld het leed nog niet geleden is want we vliegen eerst naar Athene n dan door naar Rhodos. Jullie weten dat - de Grieken staken öf - gaan staken, us als het vliegtuig al gaat zal de boot van Rhodos naar Marmaris wellicht een laatste struikelblok kunnen gaan worden. We beschouwen deze reis dus maar weer als een nieuw avontuur, en we zien wel.

• 07 April 2012 - 15:22

Hanneke De Leeuw:

Hoi Rob en Christa,

Leuk om weer wat te lezen over jullie avondtuur,lijkt me ook erg indrukwekkend.
    En wens jullie veel sterkte met de komende reis.

Fijne pasen,het zal hier wel een regeachtige pasen worden,maar.......zien wel.

Hanneke.

• 10 April 2012 - 09:19

Ilona:

wat een verhaal. en mooie foto's zeg. jammer dat ik er niet bij kon zijn. mijn paasweekend was zeer gezellig op texel. ik stuur jullie ook even een mailtje. x ilona