Roma! - Reisverslag uit Rome, Italië van garudaboot - WaarBenJij.nu Roma! - Reisverslag uit Rome, Italië van garudaboot - WaarBenJij.nu

Roma!

Door: christa en rob

10 September 2009 | Italië, Rome

Hallo allemaal,waar waren we gebleven, oja Cannes, dat heerlijke oord. De haven was er leuk en goedkoop, op de Croisette was het goed flaneren en ook bezochten we een interessant museum van een Nederlandse aristocraat/antropoloog. Maar Corsica lokt, de wind is echter tegen, dus varen we eerst naar San Remo. Je weet meteen dat je in Bella Italia bent, want de havenmeester lijkt precies op Marcello Mastroianni en is de leukste thuis:slap van 't lachen vertelt hij dat er hier wáter uit te kraan komt i.p.v. wijn.... We liggen er tussen mega-motorjachten, allemaal glimmend gepoetst door het personeel dat in grote getale aan boord is. Toch is San Remo een toppertje: we dwalen er door de smalle, steile straatjes en wanen ons in vorige eeuwen. Het heden is er trouwens ook niet verkeerd, want we zijn getuige van een italiaans feest, op de weg, die tussen het restaurant en de band loopt, gehouden. Iedereen danst er vrolijk op die -drukke- weg, en als er een auto aankomt doet men gewoon een stapje opzij!Maar Corsica blijft lokken, dus trossen los, nachtje doorvaren, gesteund door dolfijnen en een prachtige sterrenhemel. We willen ankeren in de baai van Machianato, die is wonderschoon maar na een opfrissende zwempartij besluiten we toch door te gaan naar Bastia vanwege de hoge swell.Aldaar is Port Toga prima maar duur, zoals alles op Corsica. Het eiland ziet er wel schitterend uit, bergen van 2 1/2 km hoop in het binnenland, dus besluiten we een auto te huren. Na 1 uur haarspeldbochten kom ik erachter dat de paspoorten nog op de boot liggen, terug maar weer en even een minder momentje. Maar alles is weer vergeten en vergeven als we in Corte aankomen, waar de Restonica rivier langsruist. Te voet dalen we af, zwempak vergeten dus poedelnaakt badderen, ach, ze kennen ons hier toch niet en de fotograaf van de Texelse Courant zit ver weg. Daarna rijden we door naar Ajaccio, ajakkes wat een tegenvaller, dus zoeken we een hotel langs de kustweg. Dit lijkt zo eenvoudig, maar wij pakken weer net een desolaat gebied en vinden pas na lange tijd een kustplaatsje mét hotel, ook te duur maar schitterend gelegen. 's Avonds smullen we er van gemarineerde rauwe vis, een tractatie. De volgende dag vervolgen we de kustweg naar Calvi, mooie panorama's en rotsen en óveral hotels! De weg is echter veel langer dan dat wij dachten, dus er moet gejakkerd worden op weer op tijd in Bastia te zjn. Vanaf Corsica krijgen we een prima zeiltocht kado naar Elba, waar we het anker uitgooien in alweer zo'n mooie baai met glashelder water; je ziet je anker zó liggen (gelukkig goed om). Het weer dreigt echter om te slaan, dus ankerop maar weer, naar Punta Ala op het vasteland van Italië. Helaas geen gelukkige keuze. Allereerst ruzie met de havenjongen, die te vaak "Madonna!"roept in plaats van te helpen bij het afmeren, we liggen er niet naar onze zin en de havenmevrouw is onvriendelijk en ook nog eens foeilelijk. Als klap op de vuurpeil blijkt deze haven 150 euro per nacht te kosten, wegwezen dus! Vijf mijl terug zit ook een haven, nu houden wij niet van terugvaren en deze kost ook 120 euro dus omkeren maar weer, maar waarnaartoe? Ik bel me suf en uiteindelijk meren we af in Marina San Rocco, ook niet goedkoop maar je moet wat. De harde wind dreigt nu echt te komen, zal je net zien... Maar als we de volgende dag op internet zien dat het nog even duurt vertrekken we toch maar naar Talamone. Haven daar natuurlijk ook vol, dus het anker uit in de baai, waar we al snel getracteerd worden of de beloofde wind en dan niet voor een paar uurtjes, maar dágen! Met windkracht 7 liggen we als een huis achter ons anker, maar na 4 dagen zijn we het zat en vertrekken naar Riva di Traiano (hadden wij ook nog nooit an gehoord). Om daarna verder te varen moet je eerst langs het grote schiereiland bij Porto Ercole, alwaar geen pretje, de zee lijkt er wel een achtbaan. Later bedaart de zee gelukkig, maar een uurtje voor de haven opnieuw hoge golven en wind uit een vervelende hoek. We surfen de haven in en zijn blij flink wat hulp te krijgen bij het afmeren. Rome is nu nog maar 30 mijl verderop, dus de volgende dag meren we af in Porto di Roma, die overigens helemaal niet in Rome ligt maar in Ostia, een vreselijke voorstad maar men vertelt dat je vanuit hier snel in Rome bent. We zullen zien....

• 10 September 2009 - 14:07

Rene En Anneke:

Hallo Christa en Rob, ondanks dat wij elkaar maar 1 keer hebben ontmoet blijven elke keer weer met plezier uitkijken naar jullie reisverslagen en dromen we telkens een stukje mee naar plaatsen waar jullie heengaan. Groeten uit een nog steeds warm Limburg

• 11 September 2009 - 12:22

Hanneke De Leeuw:

hoi rob en christa.
    leuk om jullie verhaal weer te lezen,ik ben benieuwd hoe Rome is.
    ik geniet van een week vakantie op Texel,en zijn ook alweer met dansen begonnen.kwamen jullie dit najaar naar Texel????
    een goeie reis toegewenst.

hanneke.