Daarheen en weer terug {Bilbo B} - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Daarheen en weer terug {Bilbo B} - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Daarheen en weer terug {Bilbo B}

12 Juni 2013 | Griekenland, Kérkyra

Op Gozo kwamen we er alras achter dat we het motorprobleem wat onderschat hadden. Na urenlang zoeken kreeg Vince { onze technische toeverlaat} het weliswaar voorelkaar om het koelwatersysteem zodanig te reinigen dat de temperatuur van het koelwater lager werd dan ooit tevoren, maar er kwam een ander euvel aan het licht: een hevig lekkende zoutwaterpomp. Een nieuwe bestellen zou op Gozo 6 weken gaan duren, dus daar werden wij niet vrolijk van... Na rijp beraad bleek dat Mart Betsema op Texel de pomp veel eerder in huis te kunnen hebben, na bestelling in de UK, dus besloten wij tot een bliksembezoek aan Nederland. Eind mei vloog Ryanair ons in een rap tempo naar Eindhoven, daar een auto gehuurd en als verrassing bij onze kleinzoon Mwanzo langs op zijn 8e verjaardag! Niemand wist dat we zouden komen, behalve mijn moeder maar die kan goed een geheimpje bewaren, dus de consternatie was groot toen we ineens voor de deur stonden! Geweldige dag dus daar in Rijswijk, onvergetelijk. Twee dagen later zou de pomp aankomen op Texel maar helaas, Mart belde dat hij dan pas verstuurd zou worden. Op donderdag zou hij er dan wel zijn, dus dat werd krap met retourtje Malta op de zaterdag daarna. Op goed geluk gingen we die donderdag dus naar Texel, leuke dg bij onze vrienden in de haven maar... geen pomp. Wat bleek: hij was nog niet eens verstuurd, maar zou direkt op de post gaan, jaja. Mokkend dus terug naar ons hotel in Wormer, gerund door onze nicht Marijke , die geweldig met ons meeleefde maar er ook niets aan kon doen. Op vrijdagmorgen bleek: de pomp is in Amsterdam, bij een groot distributiecentrum. Na veel over en weer gebel kon Rob hem daar ophalen, snel, snel, anders sturen ze hem naar Texel. Om 12 uur 's middags hebben we hem dan te pakken, hoera! Direkt door naar een hotel in Eindhoven, de volgende morgen vroeg naar Malta, door naar Gozo, waar Vince het geheel weer in de motor plaatst op maandagmorgen, en daarna krijgen we dan eindelijk het groene licht. De volgende dag kunnen we dus weer op pad!
Waarnaartoe was ons beiden allang duidelijk: ipv een lange tocht naar de Canarische Eilanden werden we er veel gelukkiger van om terug te varen naar ons favoriete landje { na Gozo dan}: Griekenland. Al op de heenweg, in Italie, misten we de vriendelijke mensen, het heerlijke eten, de vrolijke muziek.... en ga zo maar door. Ook vinden we meer plezier in een ontspannen zeiltochtje aldaar dan nachtenlang doorvaren, vaak op de motor, dus de keuze was snel gemaakt. Nu zijn wij wat ongedurig van aard, dus presteerden we het om binnen de week terug te zijn op Corfu. We hadden helemaal geen zin in dure Italiaanse havens, dus na hier en daar een korte ankerstop voeren we gestaag door, gesteund door een prima zuidenwind, waardoor we veel konden zeilen. Edoch, de nachtelijke uurtjes met het wachtlopen bleken weer flink vermoeiend { we zagen eruit als 80} dus de vreugde was groot toen we ons anker konden laten vallen in de mooie stefanos baai op Corfu. We hebben het dus gepresteerd om in anderhalve maand op en neer te varen van Griekenland naar Gozo, zo'n 800 zeemijlen, maar wel als beloning een fijne motor, nieuwe bootkussens, een stoere generator en een elektrische piano voor aan boord, ook leuk.

• 12 Juni 2013 - 15:35

Leandra:

Hahaha, zelfs in het overgeorganiseerde Nederland kan zoiets dus nog gebeuren. Klinkt als iets wat wij in cambodja hebben meegemaakt met de post ;-)
    Geniet van Griekenland!

• 12 Juni 2013 - 18:48

Hanneke De Leeuw:

Wat een verhaal weer,maar gelukkig alles weer goed gekomen.

Veel plezier in Grielenland.

Groetjes Hanneke.

• 13 Juni 2013 - 12:53

Maarten De Groot:

Hallo Rob en Christa
    Veel te lang niets van mij laten horen,maar lees jullie reisvaeslagen met heel veel plezier!
    Met ons gaat het uitstekend,kinderen moeten beide eindexamen doen volgend jaar en vliegen dan ook uit. Ik ga waarschijnlijk de Medsea varen met start in Valetta in oct. wij varen met een 49 feet swan en de schipper/eigenaar wil het schipeind aug/begin sept al naar Malta varen
    Hij vraagt om advies voor een goede jachthaven,mogelijk ook omhet schip op Malta te laten overwinteren
    Jullie zijn natuurlijk bij uitstek de experts om advies te vragen en mogelijk kunnen jullie mij wat laten weten.Zodra ik reisdata hebt laat ik dat weten en misschien kunnen wij elkaar na al die jaren dan weer eens zien Hoor graag van jullie en goede vaart gewenst Maarten de Groot

• 27 Juni 2013 - 21:21

Theo En Peggy Van Erp:

Hallo Rob en Christa
    Nog dank voor het felicitatie sms -je op mijn verjaardag. Nu wij weer terug omhoog varen om volgende week in Preveza op de kant te gaan wilde ik kijken waar jullie zaten. De naam van je blog deed vermoeden dat dit steeds zichtbaar was, echter je laatste verhaal was ons reeds bekend. Zijn jullie Meganisi of Lefkas nog niet voorbij dan horen we het graag, kunnen we elkaar misschien nog ontmoeten.
    Groeten en tot ziens theo