Brunei - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van garudaboot - WaarBenJij.nu Brunei - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van garudaboot - WaarBenJij.nu

Brunei

Door: christa en rob

08 Februari 2012 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Vanuit Kota Kinabalu besloten wij de jungle in te gaan. Ditmaal kozen we voor een "luze"uitvoering: met het vliegtuig naar Sandakan, aan de oostkust van Borneo, want dat is maar 45 min. vliegen ipv 8 uur met de bus. Onderweg dermate veel turbulentie ( door bergen en onweer) dat mijn maleisische buurvrouw herhaaldelijk mijn hand wil vasthouden en me volstopt met mierzoete snoepjes. Na een overnachting in een chinees hotel in Sandakan ( meer dan de helft van de bevolking is chinees hier!) worden we de volgende morgen om 8 uur opgepikt door onze tour-organisatie om naar Sepilok te gaan, een opvangcentrum voor orang-utan. Om 10 uur wordt er daar eten voor deze mensapen neergezet op grote plateaus, maar er komt er slecht 1, met baby, uit de jungle tevoorschijn. De brutale macaque apen daarentegen komen werkelijk aanstormen; ze zijn hondsbrutaal en proberen zelfs een toerist aan te vallen , niet leuk want ze hebben vaak rabies. Ze geven daarna wel een show weg die in menig circus niet zou misstaan, dus dat is weer wympatiek. Vanuit Sipolok gaan we naar de haven van Sandakan en stappenm daar in een speedboot, die ons met een bloedgang naar de Kinabatang rivier zal brengen. Ons gezelschap is klein: 2 denen, die geen boe of bah zeggen, een italiaan die een te grote camera meezeult en 2 gezellige russen, Anna en Andrei. Die laatsten blijven overnachten in de Abei lodge, waar we lunchen, de rest gaat door naar de River Lodge, 40 km verderop. Onderweg zien we, naast de prachtige rivier, veel moois:enorm grote krokodillen, pygmee olifanten, toekans , orang utans en de leuke proboscis apen, ook wel nederlandse apen genoemd vanwege hun lange neus! Ze komen alleen op Borneo voor en ogen zeer aandoenlijk. Onze lodge is in één woord geweldig: een hutje in de jungle met alle voorzieningen en een plankier voor de deur om je naar het restaurant te leiden, waar we overigens prima eten, kortom: een toppertje! De volgende dagen genieten we van vele tochtjes over de rivier om wild te spotten, we bezoeken ( nou ja, Rob dan, ik durf niet) een grot waar de beroemde Chinese vogelnestjes ( voor de soep) vandaankomen, maar waar ook miljoenen kakkerlakken en vleermuizen huizen, erg eng dus. Na de trip sluiten we in stijl af met een bezoek aan de grote chinese tempel in Sandakan en een afscheidslunch in een 5 sterrenhotel. Met Anna en Andrei vliegen we terug naar Kota Kinabalu, waar we ze de volgende dag weer tegenkomen op Manukan, een eilandje voor de kust waar het heerlijk zwemmen is. Maar het is weer tijd om door te gaan, dus nemen we de boot naar Labuan-eiland, 3 uur varen. We verwachtten daar een ludiek gebeuren te zien, maar vinden een enorme haven & stad, met volop drankwinkels ivm de tax-free hier. De volgende dag weer een ferry, ditmaal naar Brunei, een klein onafhankelijk oliestaatje/sultanaat dat we de komende dagen willen gaan bekijken.

• 08 Februari 2012 - 14:07

Hanneke De Leeuw: