Naar Lake Nyasa - Reisverslag uit Songea, Tanzania van garudaboot - WaarBenJij.nu Naar Lake Nyasa - Reisverslag uit Songea, Tanzania van garudaboot - WaarBenJij.nu

Naar Lake Nyasa

Door: christa en rob

30 Januari 2011 | Tanzania, Songea

Met de bus door Tanzania reizen heeft zo z'n voor- en nadelen. Het is erg goedkoop, de sfeer in de bus is meestal prima ( mede door de luide Afrikaanse muziek) en er is altijd wel iemand die je verder helpt bij aankomst. Het is goed om te zien dat er hier geen kind hoeft te staan in de bus, iedereen neemt ze op schoot, en oude mensen kunnen ook meestal zitten, al is het vaak op de bagage. We weten nu dat voorin zitten betekent dat je schoenzolen bijna smelten vanwege het hete motorblok waar je bovenop zit, achterin zitten betekent je neus dichthouden door de nabijgelegen bagage, meestal gedroogde vis & vliegen, en daar tussenin zit je vaak op een wiel, waarbij je bij kuilen gelanceerd wordt. En die kuilen zijn er, omdat 50 km uit de kust het asfalt ophoudt en de zandweg begint. Aan het eind van zo'n rit ( 6 á 7 uur, start 05.00 am) is het vinden van een guesthouse met water dus cruciaal, want dan zien we rood van het stof! Zo legeren we in Masasi bij Mr. Mkoma, die gezellig aanschuift aan tafel en heerlijke sardines voor ons bestelt. In Tunduru logeren we in een hotel met schitterend uitzicht over de jungle en 's nachts een bewaker voor de deur, voorzien van een buks. Weer iets verderop, in Songea, vinden we een vriend in Salvatore. Hij brengt ons met zijn "bajaji"(tuk-tuk) overal heen, regelt buskaartjes en brengt ons 's morgens voor dag en dauw naar het busstation. We willen naar Mbabma Bay, aan Lake Nyasa, de grens met Malawi. Het is wederom een lange en stoffige rit, want de bus stopt hier vaak, "vol"is hij nooit. Zo stapt er bv een oude vrouw in met haar - levende- kip in een plastic tasje. Net als ze zitten gooit iemand een grote zak rijst bovenop de kip, die het uitgilt! Iedereen ligt dubbel, de kip trouwens ook.
Mbambaay is duidelijk nog niet ontdekt door de toeristen. Wij vinden er een kamer bij de Zusters van St. Bernadette's, gelukkig maar want het guesthouse waar onze dochters een paar jaar geleden vertoefden is geheel en al in verval geraakt en verlaten. Maar bij de zusters is het goed toeven, en we ontmoeten er zowaar nog 2 nederlanders en 4 duitsers. Dat is de eerste keer dat we hier Mzungu's ( bleekneuzen) ontmoeten, want totnutoe zijn we hier in de binnenlanden de enige blanken in bus & hotel, en daarom een grote bezienswaardigheid! We blijven een dag of 4 in Mbamba Bay en komen er totaal tot rust want om 10 uur 's avonds doen de zusters de generator uit: bedtijd. Gisteren zijn we met de bus teruggehobbeld naar Songea, waar we nu het stof uit onze kleding wassen in ons gerieflijke guesthouse. Salvatore heeft ons weer vervoerd met z'n bajaji en heeft verkondigt dat hij ons nu als familie beschouwt. In het guesthouse worden we ook als zodanig behandeld, dezelfde kamer als de vorige keer, "feels like home!"

• 30 Januari 2011 - 13:13

Hanneke De Leeuw:

hoi Rob en Christa,

wat fijn om steeds wat te horen van jullie. wat een avondturen beleven jullie elke keer. hier alles goed er wordt nog steeds vol op gedanst.
    groetjes Hanneke

• 30 Januari 2011 - 19:24

Ilona:

Ik ben blij dat jullie het naar jullie zin hebben! we mailen wel weer, kus jullie dochter ilona

• 31 Januari 2011 - 03:01

Leandre:

Hallo! Wat een avonturen weer, klinkt leuk! Zouden wij dan toch het enige land ter wereld zijn waar mensen al elkaar in elkaar slaan omdat de muziek uit de oordopjes iets te hard klinkt??? Geniet weer verder!