Fabeltjes? - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Fabeltjes? - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Fabeltjes?

Door: christa en rob

18 Mei 2010 | Griekenland, Kérkyra

1.De sociale contacten op de Med zijn minimaal.
2.Er zit geen zeeleven in de Med.
3.De Italianen vragen voor alles teveel geld
4. Er staat altijd teveel of te weinig wind op de Med.
5. Op de Ionische Zee waait het nooit hard.

Maar om te beginnen: Koninginnedag is geen fabeltje, maar wordt uitgebreid op de Ned. ambassade op Malta gevierd! De uitnodiging lachte ons toe in mooie krulletters en de hele maand april verheugden we ons erop. De Garuda lag alweer op Gozo, in Mgarr, diesel en water waren getankt en 's morgens op 30-4 laadden we de allerlaatste boodschappen op de boot. Het was prachtig weer. Twee mijl verderop schitterde de Blue Lagoon van het eilandje Comino ons tegemoet, een geweldige ankerplaats. we keken elkaar aan, knikten en brachten z,s,m, de auto terug naar onze garage, snel met de bus terug naar Mgarr en de lijnen los! Jammer van dat mooie feestje, misschien volgend jaar. We ankerden in het turkooizen water en verkenden de volgende dag Comino, waar we het presteerden om nog bijna te verdwalen op dit piepkleine eilandje. De volgende nacht was echter ellendig: een hoge deining hield ons uit de slaap, en om 6 uur 's morgens waren we het zat en vertrokken richting Sicilie. Er blies een prachtig windje en 's avonds gooiden we het anker uit in het haventje van Porto Palo, Zuid-Sicilie. Volgende dag door naar de mooie ankerbaai van Siracusa, waren we vorig jaar ook maar toen onder belabberde weers-omstandigheden. Nu was het er een andere wereld: een prachtige stad vol bezienswaardigheden en elke dag " happy hour" aan boord van een van de boten in de baai, erg gezellig en fabel 1 was geboren.
Na een week begon Griekenland te lonken, de wind draaide naar de goede hoek en we gaan ankerop, richting Crotone. Wel 1 nacht doorvaren want het is 160 mijl. Onderweg genoten we van een overvloed aan dolfijnen, die urenlang met ons meezwemmen, we zien zeeschildpadden en zelfs een paar " pilot-whales" en ziedaar: fabel 2. is ook een feit. Vlak voor Crotone worden we opgeroepen door een ned. jacht dat net vertrekt. Ze geven ons een gouden tip: i.p.v. afmeren in de -dure- jachthaven kunnen we ook bij het tankstation liggen. Daar worden we welkom geheten door Carlo, een super-aardige italiaan. Natuurlijk kunnen we bij hem afmeren, er is water en electriciteit en dat alles voor niks! Als we hem als dank een fles Maltezer wijn aanbieden krijgen we ook nog een fles italiaanse retour, fabel nr. 3 is nu ook een feit, zo kan het dus ook in Italie.
Crotone is een typisch italiaanse stad zonder toerisme, we willen er wel wat langer blijven maar de wind-verwachting doet ons besluiten de overtocht naar Griekenland te wagen, weer 147 mijl maar met prima wind, 3 tot 4 Bft. dus alles zeilen... ook fabel 4 is een feit.
De volgende dag komen we 's middags in Kalami aan op Corfu, het is er alsof je in een ansichtkaart ligt zo mooi! Maar de harde wind die ons al op de hielen zat gaat daar ook komen, dus we verkassen naar de Gouvia jachthaven. Daar veel regen en harde wind en tot ons verdriet begint het teak dek weer te lekken. Dat wordt hier dus klussen en volgende winter een nieuw dek erop. Maar eerst toch maar genieten van al 't moois dat Griekenland te bieden heeft. Helaas blijft die windkracht 7 maar doorblazen is is stelling nr. 5 ook naar het Rijk der Fabelen verwezen. We hopen trouwens dat dit een vergissing is, want er lokken schitterende ankerbaaien!

• 18 Mei 2010 - 09:23

Leandra En André:

Hallo! Hier weer een berichtje van jullie eiland genoten in Maleisië, waar we gezellig gedineerd hebben. We zijn jaloers op jullie verhalen over dat mooie (nou ja..) zeilweer. Wij zijn eind augustus een week rond de wateren van Lefkas. Net te laat voor jullie.. jammer hoor!
    Groetjes uit China!

• 18 Mei 2010 - 09:52

Willem JJ Boot:

Hallo Rob & Christa, even off-topic: 8 mei lintje ontvangen t.g.v. boek nr 25. dat is voor een groot deel te danken aan "EEE" en 100 jaar TESO.

Voorspoedige reis!

Willem

• 18 Mei 2010 - 11:19

R O P:

Hier een berichtje uit amsterdam! Alweer 2 weekenden in oudeschild gelegen met de boot want tja je probeert eens wat ;-)!! goed te lezen dat er weer volop gevaren wordt! om jaloers op te zijn. GENIET!
    groetjes Ruben Ollie en Puck

• 18 Mei 2010 - 15:14

Hanneke De Leeuw:

hoi christa en rob.

wat een leuk en gezellig
    verhaal was het weer.
    ben ook op corfu geweest.
    in gouvia.
    fijne reis en met veel zon toegewenst.

• 18 Mei 2010 - 20:16

Lia:

Hoi Rob en Christa, wat weer een leuk bericht.
    Geniet van Griekenland, het staat ook weer op ons verlanglijstje, wij zijn er al een aantal keren geweest, maar hebben er nog geen genoeg van.Wij blijven jullie volgen, kus van Lia ,groeten van Jan

• 18 Mei 2010 - 20:22

Lia:

ik zie nu net de foto's van Azie ,geweldig!!!!
    nr. 54 is mijn favoriet, die hang ik boven mijn bed.....
    kus, lia

• 21 Mei 2010 - 18:18

Anita:

Mooie foto's! we skypen snel. Groetjes xxx