Angkor wat? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van garudaboot - WaarBenJij.nu Angkor wat? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van garudaboot - WaarBenJij.nu

Angkor wat?

Door: christa en rob

25 Februari 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Allebei tetooid met minstens 53 muggenbulten verlaten we Chumpon door 's morgens vroeg een dure taxi te nemen naar het busstation en een goedkope bus naar Bangkok, met helaas een later tijdstip van vertrek dan we gehoopt hadden... die tijd wordt opgevuld door een was- en knipbeurt bij de plaatselijke kapper: ze is er dik een uur druk mee en ik (Christa) moet daarna het astronomische bedrag van 3 dollar betalen.
Bangkok blijkt giga geworden te zijn na ons laatste bezoek daar, zo'n 30 jaar geleden. Natuurlijk zijn het Kon. Paleis en de Wat Po ( met het beeld van de liggende buddha van 40 m lang) nog steeds even prachtig als weleer, maar de stad is er niet op vooruitgegaan. Een voorbeeldje:aan de poort van het Paleis verklaart een ventje met een foto-badge op doodleuk van we er niet in kunnen: toevallig is er net een ceremonie gaande en toevallig weet hij nog wel een bezienswaardigheid waar we de tijd mee kunnen vullen en toevallig kan dat met zijn taxi! Toevallig kennen we deze grap al dus we lopen gewoon door ondanks zijn protesten en kopen gewoon een kaartje aan het ticket-office. Niks aan de hand!
We logeren in een rustig hotel middenin Little Arabia; veel waterpijpen en burka's dus. Het eten is er geweldig: heerlijke buffetten, lunch voor 1.20 euro en diner voor 2 euro. Na een paar dagen zijn we toe aan wat frisse lucht en nemen de bus naar de grens met Cambodja. Het is daar heel erg vreemd: je loop door een soort niemandsland van Thailand naar Cambodja, begeleid door honderden zwaarbeladen en middeleeuws aandoende karren die ook die kand opgaan. Na warmtescans ( de griep!) en een grondige douane kopen we een visum en staan dan in het Koninkrijk Cambodia. Via ons arrangement kunnen we nu met de bus naar Siem Reap ( 5 uur) maar natuurlijk betaalt iedereen extra om dan er taxi te gaan ( 2 uur). Gelukig hadden we van een zwitserse kennis onderweg de naam opgekregen vn een leuk hotelletje daar, want de taxi chauffeur weet natuurlijk ook wel wat! Dus we stappen uit en lopen wel verder. Het hotelletje bestaat uit wat hutjes in een mooie tropische tuin, erg leuk! De volgende dag huren we fietsen en rijden naar het 8e wereldwonder: de enorme tempels van Angkor Wat. Diep onder de indruk fietsen we 3 uur later weer terug, getooid met een pas voor 3 dagen, en staan daarna minstens 1 uur onder de douche om weer op een normale temperatuur te komen (;t is hier boven de 35 graden).De volgende dag nemen we dus een tuk-tuk om de tempels e bekijken; sommigen zijn half overwoekerd door de jungle, hele bomen groeien erdoorheen! 's Avonds vermaken we ons opperbest in Siem Reap, cocktails voor anderhalve dollar, ontelbare restaurants en leuke mede-reizigers. Na 3 dagen vinden we het welletjes en gaan per bus naar Pnom Penh. Daar worden we bij het busstation werkelijk belaagd door tuk-tuks, die je BESLIST in hun karretje willen hebben. Wij willen persé naar een hotel langs de rivier de Mekong, en vinden gelukkig snel een hotel. 's Avonds eindelijk weer eens aan de pizza en 's morgens verse croissants bij de koffie, wie heeft 't zouden ze op Texel zeggen, en dat in Pnom Penh!De volgende dag bezoeken we het Kon. Paleis en het Nat, Nuseum en proberen een visum te bemachtigen voor Vienam. Dat is best veel op 1 dag, want de meeste reizigers liggen hier op apegapen op de terrassen i.v.m. de hoge temperturen (40 o). Als we 's avonds onze foto's bekijken zien we dat wij het ook maar eens rusiger aan moeten doen, want 2 hologige texelaars kijken erg bezweet in de lens!

• 25 Februari 2010 - 11:12

Gerrit En Ria:

Hallo reizigers, wat een verhaal zeg! We genieten ervan. Veel plezier en goeie reis verder!!
    Groetjes uit Veenendaal!

• 25 Februari 2010 - 15:12

Jan En Lia :

Wat weer een prachtig verslag, ik heb er van genoten, Jan leest het dit weekend.Hier alles oke, veel plezier op jullie trektocht, en .....relax!!!!kus, lia

• 25 Februari 2010 - 16:20

Hanneke De Leeuw:

hoi rob e christa,
    wat leuk om weer wat te lezen van jullie,en wat een bijzondere landen.
    doe het lekker rustig aan.
    groetjes hanneke.

• 25 Februari 2010 - 19:59

Eva:

Wat een avonturen! geniet ervan!
    x Eva

• 25 Februari 2010 - 21:12

Rene En Anneke:

Wat een leuke verhalen, zitten elke keer weer met veel plezier uit te kijken naar een nieuw avontuur... blijf gezond
    Saludos uit Limburg

• 28 Februari 2010 - 13:35

Paul En Renate:

Jullie kunnen zo langzamerhand wel een boek schrijven over al jullie belevenissen. Inderdaad...wie heeft dat?!! Wij genieten in gedachten met jullie mee. Veel plezier verder en blijf gezond. Liefs en groeten
    Paul en Renate