Een uitstapje naar Nederland - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Een uitstapje naar Nederland - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Een uitstapje naar Nederland

Door: christa en rob

28 Juli 2011 | Griekenland, Rethimnon

We hadden bedacht om in Chania even te informeren bij de enige echte jachthaven op Kreta ( Aghios Nikolaos) een weekje in augustus te boeken om dan op familiebezoek te gaan in Nederland. Dat had je gedacht. Vol tot mei 2012! Na onze avonturen in Chania lijkt dit ons ook bepaald geen geschikte plek om de boot achter te laten, dus gooien we weer los en varen naar Rethymno waar we, tot onze verbazing, een soort jachthaven aantreffen. Eerst kunnen we alleen aan de buitenkant afmeren, later ruilen we met een vertrekkende Nederlander en liggen als een huis aan een kade. We kunnen nu dus met een gerust hart het eiland gaan bekijken en huren een auto om Knossos, het iets te rigoreus gerestaureerde paleis en dé bezienswaardigheid van Kreta, te bezoeken, tezamen met honderden toeristen, iets te veel van het goede. Het Archeologisch Museum in Heraklion blijkt wél de moeite waard te zijn, evenals de tocht naar de Kretenzer zuidkust, die veel minder aangetast is door het toerisme. Maar Rethymno bevalt ons ook prima; 's avonds is het er wel wat onrustig door paraderende Griekse families op de kade, die zelfs op de boot stappen met hun kinders om een leuke foto te nemen! Verder lijkt ales OK en kunnen we tickets gaan boeken bij Transavia. We vliegen vanaf Heraklion en helaas blijkt de taxi daarnaartoe ook een klein ticket te kosten. Gelukkig vinden we Christos, een bijklussende taxichauffeur, die ons in alle vroegte naar de chaotische luchthaven brengt voor een vriendelijke prijs. De weersverwachting voor Nederland voorspelt een week Herfst, dus gaan we eerst de regen maar bekijken in Amsterdam, ondanks dat een leuk verblijf. De volgende dag nemen we de trein naar Den Haag, de tram naar Scheveningen en dan te voet naar het "Nautisch Kwartier"waar we een appartement gehuurd hebben via een grote organisatie. Het regent inmiddels pijpestelen, de wind loeit en het appartement blijkt onvindbaar! Geen vlag, geen receptie, alleen een havenmeester die het ook niet weet. Na 3x een rondje om het gebouw vinden we een Duits echtpaar, dat ons naar binnen loodst waar we, stomtoevallig, het dametje van de organisatie tegenkomen. Onze toegestuurde sleutelkaart ligt dus op Gozo, met alle gegevens zoals huisnummer enzo. We kunnen haar kaart gebruiken en strijken, als twee verzopen katten, neer in het riante appartement met enorme afmetingen, voorzien van een mooi balkon en met uitzicht op de havenmond. Het wordt er een gezellige week: dezelfde dag nog komt Eva met haar kinderen, daarna Anita en Ilona en meestal blijven ze logeren want we hebben ruimte genoeg. Het weer valt ook nog reuze mee; we presteren het zelfs om onze neuzen te laten verbranden op een terras op Scheveningen, en dat na wekenlang zon in Griekenland! Na een bezoek aan de rest van familie willen we weer terug naar de boot, maar dat blijkt lastig: de taxichauffeurs staken al dagenlang, zo ook onze Christos. We komen pas laat aan en bereiden ons voor op een hotelovernachting, maar bij aankomst blijkt dat we nog nét de laatste bus kunnen pakken naar Rethymno, die ons keurig voor de haven afzet, wat een mazzel! De boot ligt er keurig op ons te wachten, de Grieken staan weer volop te fotograferen, kortom: we zijn weer thuis.

• 28 Juli 2011 - 10:35

Hanneke De Leeuw:

Leuk om weer wat te horen van jullie.
    volgende week vertrek ik voor 12 dagen naar een zwitserland met een groepsreis.
    groetjes Hanneke

• 28 Juli 2011 - 11:52

Leandra En André:

Klinkt toch bijna als het ideale leven :)
    1 september verruilen wij Cambodja even voor Nederland (3 weken). Hopelijk met mooi weer, want anders wordt het een beetje kou lijden voor ons tropengangers.....:-)

• 31 Juli 2011 - 05:33

Maarten & Marsha:

Hoi lieve mensen,
    zo te lezen gaat alles z'n gangetje. Veel plezier in Griekenland en wie weet tot ziens in Turkije.
    Jullie 'tip uit Afrika' loopt nog... als we nieuws hebben horen jullie het!
    Veel liefs,
    M&M