Rondje Europa - Reisverslag uit Valletta, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu Rondje Europa - Reisverslag uit Valletta, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu

Rondje Europa

Door: christa en rob

13 Januari 2010 | Malta, Valletta

Hallo allemaal, het leek ons weer eens tijd voor een berichtje. We zijn n.l. weer terug van een "rondje"Europa, dat begon met de overtocht van Valletta naar Livorno (N-Italië). De ferryboot was enigszins vreemd: en giga-schip, waarn onse automobiel pront bovenop geparkeerd stond ( die kwam dus als een zoutklomp aan), talrijke hutten, voornamelijk leeg, want er waren slechts 10 passagiers aan boord, incl. de Worteltjes, dus iedereen had in de enorme lounge een TV voor zichzelf, elaas met uitsluitend Italiaanse talk-shows erop, niet onze favoriet. Na zo'n 35 uur meerden we af in Livorno, en dan duurt het nog ruim 1 1/2 uur voordat je de wal oprijdt (moeten ze bij de TESO eens proberen!). De matrozen vielen bijna óm met zo'n laag tempo..
Vanuit Livorno reden we naar Pisa, waar we met geen mogelijkheid die toren konden vinden, dus dan maar meteen naar het Como Meer, waar we een hotel geboekt hadden. Het was er prachtig, de stad gezellig en de pizzaria, om de hoek van het hotel, fenomenaal; zó hadden we ons deze reis voorgesteld! Daarna leidde de tom-tom ons via een klein straatje naar de grens met Zwitserland, waar we ons alras afvroegen waarom je geen tol hoefde te betalen voor al die prachtige wegen met tunnels, terwijl je in Italie voor elke km. moet betalen! Dat je een vignet moet kopen, tja, dat hoorden we pas in Nederland; daar hadden ze in Como zeker geen zin in. Vlakbij Baden-Baden pauzeerden we weer in een hotelletje; een eenvoudige gelegenheid maar... 's avonds was eer een Scandinavisch buffet: overdadig en overheerlijk! Na het Zwarte Woud tourden we verder over de Duitse Autobahn, lekker doorrijden dus en op tijd in Nieuw Millingen, vlak over de grens. Het daar geboekte hotel kostte slechts 50 euro ( dat houden we zowiezo aan per nacht) en daarvoor kregen we ook nog een prima ontbijt.
Uitgerust en wat te dik kwamen we dus in Nederland aan, alwaar we een geweldige tijd hadden zo rond de Kerst. Gezellig weekje Texel, alleen reed de auto daar voor geen meter met al die sneeuw ( we hebben achterwielaandrijving.....) Met al dat winterse gebeuren besloten we maar over Frankrijk terug te gaan, met op 2e kerstdag een stop in Luxemburg-stad. Daar vierde men kerst op straat: pleintjes vol met kramen met glühwein, worst etc.etc., daar deden we graag aan mee alhoewel het wéér niet goed was voor de lijn! Via Lyon reden we daarna naar Nice, waar we helaas de eerste kras op onze mooie voiture opliepen door een onhandige manoevre in de piepkleine parkeergarage onder het hotel. Weer moedig voorwaarts, via Monaco en Menton naar Genua, waar we Oudejaarsavond vierden. De stad was interessant maar chaotisch, dus werd de champagnefles op de kamer opengetrokken; het getoeter was de boten in de haven, waar we op uitkeken, om 12 uur 's nachts maakte veel goed.
Die scheve toren van Pisa sat ons nog wel wat "dwars"dus een tweede poging gewaagd: daar 2 nachten geboekt en op ons gemak te voet naar de toren, die dus écht de moeite waard is want wat staat hij scheef!! De bijbehorende kerk is ook imponerend, evenals de zeer eenvoudige eetgelegenheid, die wij in een achterafstraatje ontdekten, en waar we "vaste klanten"werden. De wijn schonk men er royaal, de toscaanse hapjes waren goddelijk evenals de pizza's. Vanaf Livorno keerden we weer met de ferry terug naar Malta, via Palermo op Sicilie. Nu zitten we weer even op onze Garuda, want er moet nog wat gewerkt worden. Begin januari lag de temperatuur hier nog rond de 20 graden, nu begint het wat af te koelen en struinen we het Internet af op zoek naar een goedkoop ticket naar ??? (dat horen jullie de volgende keer)

• 13 Januari 2010 - 14:44

Hanneke De Leeuw:

wat een leuke foto's,

leuk dat jullie op texel waren,en dat we elkaar gezien hebben.
    goeie reis verder.

hanneke