Weer thuis - Reisverslag uit Marsalforn, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Marsalforn, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: christa en rob

10 November 2010 | Malta, Marsalforn

We zijn weer op Gozo en het lijkt wel of we vanuit de winter weer in de zomer belanden, want de afgelopen 10 dagen was het hier heerlijk weer, zo'n 24 graden, terwijl het zsewater nog 23 graden is, zwemmen dus. Vandaag, de 10e nov., zelfs naar het strand geweest!
Maar goed, eerst nog even terug naar Italië. In Tropea besloten we om daar niet te gaan luiwammessen maar door te reizen naar Sicilië om daar nog wat rond te kijken. Onze tomtom stuurde ons via onmogelijke bergweggetjes, die soms ook nog geblokkeerd werden door modderstromen ivm de aanhoudende regen, naar Reggio waar wij wederom aan boord gingen op een chaotische ferry-boot. Daarna reden we via een snelweg, die geheel en al bestond uit tunnels en viaducten, door naar Palermo, wurmden ons door de stad naar Monreale , hoog boven Palermo gelegen, want daar hadden we een hotelletje geboekt. Via een zeer steile en smalle weg ( je doet er een schietgebedje dar er net geen overspannen Siciliaan je tegemoet komt scheuren) bereikten we de riante parking en genoten daarna van het prachtige uitzicht over de stad, dat alles vanuit onze riante hotelkamer. Monreale bleek dus geen verkeerde keuze: een prachige kerk en een leuk stadje. Touristen komen er hoofdzakelijk overdag, dus 's avonds zaten we in het enige restaurant dat open was gezellig met z'n tweetjes. Geeft niet, 't was er warm door de pizzaoven en het eten heerlijk. Palermo bezochten we met de bus. De auto's in "ons"straatje waren vrijwel allemaal getooid met krassen en deuken, dus dat wilden we onze leuke Mazda niet aandoen.
Ook in Palermo bleek het flink te kunnen regenen; het water kwam met bakken uit de hemel, dus zaten wij erg veel in de kerk! Opvallend was de vriendelijkheid van de Sicilianen, geen moeite teveel om je precies de weg te wijzen, alleen in het verkeer hebben ze dus niet zoveel geduld... Ons hotel beviel ons erg goed; 't was wel ouderwets, veel tegelwerk in woeste kleuren en , tot mijn grote vreugde, een oude piano waar ik op mocht spelen.
Na een paar dagen toch maar weer verder. Eerst naar Corleone, beroemde naam uit de fild The Godfather, maar in werkelijkheid een nietszeggend stadje. Door naar San Leone, de badplaats van Agrigento. Geweldig hotel vonden we daar, welkomstdrankje, flesje wijn en op een prima lokatie. Het weer was bovendien dermate opgeknapt dat we zelfs naar het strand konden. Bij Agrigento bevindt zich de "Vallei der Tempels", een kilometerslang terrein met oudheden die je bepaald niet over het hoofd ziet, enorm dus. In San Leone ontdekten we de Canoli, een heerlijke zoetigheidje van ricotta gehuld in een krokant koekje, zeker 1000 caloriën maar we raakten er totaal verslaafd aan.
Zondag de 31e oktober moesten we weer in Catania zijn voor de ferrynaar Malta. Onderweg bekeken we nog de mozaïken van Piazza Armerina, o.a Romeinse dames in bikini (!) waren er te zien temidden van enorme ge-mozaïkte vloeren Tja, die dames, wij verdachten de Italianen ervan ze nagemaakt te hebben; de haltertjes in hun handen kwamen wel erg nepperig over, maar volgens iedereen was het mozaïk "echt"( zoeken we nog na op Internet!)
En dan kom je dus in Catania, een waanzinnige stad waar nergens aangegeven staat waar de ferries vertrekken. Na lang zoeken vonden we uiteindelijk een enorm haventerrein. Een daar toevallig langskomende vrachtwagenchauffeur roept : Rij maar achter me aan! en zo vonden we dan toch nog op tijd onze ferry, dit keer mét hut voor de verandering.
En dan kom je weer op Malta. Het dak van onze auto kan weer open, de wegen blijven er belabberd maar wát leuk om weer op Gozo te zijn!

• 11 November 2010 - 07:35

Tineke:

fijn dat jullie weer thuis zijn.
    groetjes gerard en tineke

• 11 November 2010 - 15:27

Hanneke De Leeuw:

Groetjes vanuit een stormachtig Texel.

Groetjes Hanneke.