Gelukkig Nieuwjaar (2) - Reisverslag uit Bali, Indonesië van garudaboot - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar (2) - Reisverslag uit Bali, Indonesië van garudaboot - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar (2)

Door: christa en rob

22 Maart 2010 | Indonesië, Bali

Na een vlucht van 2 1/2 uur komen we 's avonds om 10 uur op Bali aan. Het is er 37o C, dus de trui kan in de koffer blijven. We hebben een hotel in Kuta geboekt voor 1 nachtje, het is eer mooi maar we willen Bali gaan bekijken, dus de volgende dag naar een reisagentje. Helaas, er wordt beweerd dat de chauffeurs vandaag " geen zin hebben", dan maar een autotje huren. We komen er al snel achter waarom de bussen vandaag niet willen rijden want er zijn allerlei processies aan de gang; op Bali is het vanavond Oudejaarsavond ( Hindu dan) en morgen 1 januari 1932 (wat er 1932 jaar geleden gebeurd is weet niemand),Dit alles heeft hier tot gevolg dat het morgen natuurlijk Nieuwjaarsdag is, ze noemen dat hier alleen anders: Silent Day (De stille dag) en dat betekent dat alle winkels en restaurants dicht zijn, geen auto's of andere vervoersmiddelen op straat, je moet binnenblijven en 's avonds geen licht op! Dat wordt dus leuk om een hotel te zoeken. We rijden moeizaam naar Lovina, aan de noordkust van het eiland met onderweg dus div. opstoppingen en later ook nog eens stortregens in de bergen. In Lovina vinden we een leuk hotel waar het restaurant morgen zowaar open is ( aangepaste tijden!) , we mogen ook nog naar het zwembad, maar dat is 't dan ook wel. Gelukkig zit er een hele gezellige Indische familie uit Nederland in het hotel, die uit de Zaanstreek komen, sterker nog, ze woonden vroeger 1 straat naast de mijne in Wormer, dus we hebben gemeenschappelijke kennissen. Over toeval gesproken! Er zitten hier zowiezo veel Nederlanders, het eten is gelukkig Indonesisch, want daar houden wij erg van. Vanuit Lovina rijden we met ons mintgroene autotje naar Candidasa op Oost-Bali. We huren er een prachtig Balinees huisje in een nog prachtiger tuin en weer naast de Indische familie. Ze laten ons Durian proeven, een omstreden fruitsoort hier: ruikt als de hel, smaakt als de hemel. Op het strand houden we een proeverij, want in de hotels mag je het fruit niet eten ivm de " stank". Wij vinden het heerlijk, anderen gruwen ervan. Candidasa heeft vele resorts, waarbij aangetekend dat je hier een rieten hutje al snel een resort noemt. Geld pinnen is hier echter bijna onmogelijk; je moet bijna naar de andere kant van Bali rijden om een ATM te vinden. Maar verder is het hier prachtig, op en top tropische begroeiing en Lombok schittert in de verte. Eigenlijk willen we hier dus even blijven, want we hadden uitgerekend dat die hotel nummertje 21 is op onze reis, en ook het mooiste. Maar niets is veranderlijker dan de mens: op een afgelegen strand ontmoeten wij mensen die leuk logeren in Sanur en tja, daar waren we nog niet geweest.... De volgende dag stappen we dus weer in ons mintgroene autotje om daar in 2 uur naartoe te rijden. We vinden er een huisje bij Balinezen op het erf, een " homestay". Aangezien het hier overdag 37o C is, en 's nachts 33o C komen we er 's avonds achter dat ons huisje een oven is, zelfs met ventilator aan op de hoogste stand. Na een slapeloze nacht en ook nog eens een onprettige ontmoeting met 2 kakkerlakken in de badkamer besluiten we de volgende dag naar Legian (Kuta) te gaan, waar ze in het hotel waar we al verbleven nog een kamer vrij hebben, We willen hier nog even een paar dagen relaxen en hopen vanuit Bali terug te vliegen naar Gozo, via Kuala Lumpur en Cairo. Daarna gaan we even naar Nederland om de familie weer eens te zien. Even pauze dus op de site, maar dat mag vast wel na 9 weken Azie!

• 22 Maart 2010 - 15:44

Rene En Anneke:

Hahaha nu kunnen wij meepraten over al die leuke plekjes in Bali... keep on rockin, Rene

• 22 Maart 2010 - 18:51

Hanneke De Leeuw:

puf, puf, hijg,hijg,
    ik krijg het er warm van als ik het verhaal lees.
    maar....leuk om weer wat te horen.
    veel plezier in nederland.
    groetejs hanneke.