De Rots - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van garudaboot - WaarBenJij.nu De Rots - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van garudaboot - WaarBenJij.nu

De Rots

Door: Rob en Christa

14 April 2009 | Gibraltar, Gibraltar

Hallo allemaal, weer even ee n berichtje: vanaf de Guadiana grensrivier zijn we Spanje weer ingevaren, dit keer naar Mazagon. Hier treffen wij een vrij waanzinnige haven aan waar passanten schaars zijn en de toegangskaartjes naar de steigers ook nog op zijn, dus iedere keer als we naar de boot willen moeten we op bezoek bij de haven-mevrouw, en dit geldt ook voor de douches. Elektriciteit is helemaal een probleem want men heeft idiote (=goedkope) stekkers aangeschaft, die geen enkele zeiler normaliter aan boord heeft, dus is het maar goed dat Rob zo handig is met dit soort zaken, anders kwamen we noooit aan een koelkast met een kou pilsje. De volgende morgen zijn we het dan ook snel eens: vertrekken, naar CHipiona. Daar is het wel wat levendiger maar toch ook niet je- van-het dus de volgende dag wéér door, naar Rota. Gelukkig is het alsmaar goed weer; we zijn alleen vergeten dat het in Spanje de Semana Santa (Heilige Week) is voor Pasen, met als gevolg: alle boxen vol in Rota. We besluiten nog 7 mijl door te varen naar Cadiz, een goed besluit want de stad blijkt een juweeltje te zijn. Mooie nauwe staatjes, veel bezienswaadigheden ( o.a. een "Camera Obscua"in de wachttoren) en elke dag processies met veel beelden en muziek. We trekken veel op met onze landgenoten Coby enRik van de Chica, erg gezellig! Na een paar dagen feestvieren zeilen we weer verder, eerst naar Barbate, een leuke stad met veel restaurantjes waar de Semana Santa ook hevig gevierd wordt, en daarna richting Gibraltar, want dat ligt slechts 40 mijl verderop. We vertrekken met een pittig windje, ronden de kaap van Tarifa en varen dan zomaar tussen Europa en Afrika in, de Straat van Gibraltar blijkt indrukwekkend! We krijgen ook nog een flinke stroom mee en gieren de baai van GIbraltar in, hijsen de Engelse gastenvlag en gaan richting haven. Onze eerste mediterrane afmeerprocedure is helaas geen succes... voordat we de achterlijnen uit het water hebben getrokken staan er al diverse scepters onder een hoek van 45o, dat wordt dus weer klussen! Gibraltar is heerlij: pubs, Indiase restaurants, natuurlijk De Rots met aapjes en mooie grotten enz.enz. Ook is er net een Boatshow, nou, dat lijkt helemáál niet op de Hiswa! De watersportwinkel is op slot, er is geen nieuwe boot te koop, alleen wat oude scheepjes en bovenal veel glitter en glamour: stands met dure horloges, een optocht van Ferrari's en peperdure piano's te koop. Het publiek oogt duur, wij niet, dus snel naar de pub voor een fish and chips met een biertje, ook leuk!

• 14 April 2009 - 18:51

Jan Vonk:

Leuk weer wat van jullie te horen (te lezen). Gibraltar vond ik ook zeer apart: wachtende olietankers (hoezo speculeren), de apen de dubbeldeksbussen, de pubs, het vliegveld en natuurlijk de historische (condens-)drikwatervoorziening....Ik wens jullie verder een goede reis en uiteraard een behouden vaart.
    Hartelijke groet, Jan (en Lia)

• 14 April 2009 - 18:53

Jan Vonk:

Ik had het natuurlijk over dri-n-kwater.....

Groet,

Jan

• 14 April 2009 - 18:53

Jan Vonk:

Ik had het natuurlijk over dri-n-kwater.....

Groet,

Jan

• 16 April 2009 - 14:56

O&R:

Goed te lezen dat jullie weer lekker aan het zeilen zijn! Bij ons is de Imagine ook weer te water, 1e weekendje gehad maar dat is natuurlijk veels te kort! GENIET!

groetjes Ollie en Ruben

• 16 April 2009 - 15:03

leuk om weer een bericht