1e koude weken op de boot - Reisverslag uit De Koog, Nederland van garudaboot - WaarBenJij.nu 1e koude weken op de boot - Reisverslag uit De Koog, Nederland van garudaboot - WaarBenJij.nu

1e koude weken op de boot

Door: Rob en Christa

07 November 2007 | Nederland, De Koog

Na het rondje IJsselmeer woonden we vrolijk enkele weken met redelijk weer op de boot.Aansluitend werd ons 2e kleinkind geboren, Bahati Rose Christina, let op de 3e naam. Een pracht kind ,helemaal gezond en net zo'n mooie bruine kleur als Mwanzo Roberto (let op de 2e naam), onze kleinzoon. Eva (de oudste dochter) en Peter(100%schoonzoon): goed werk!! Begin oktober vertrokken we weer naar Gozo om nog even vakantie te vieren, samen met Anita(de middelste dochter) en Thijs(bijbehorende bijna-schoonzoon).Leuke tijd gehad!!Op Gozo de laatste hand gelegd aan de inrichting van ons apartement,en heel veel gezwommen en heel veel buiten de deur gegeten.Ondertussen een Maruti jeep gekocht(17 jaar oud en van Indiase makelij).Wel heel leuk,open dak n voor 8 pers.geschikt,anderszijds ook heel veel naar de garage om hem aan de praat te houden.Na 4 nieuwe benzinefilters en vervolgens toch maar een nieuwe tank rijdt de Maruti nu goed.Omdat het de laatste dagen af en toe regende, wilden we de bijgeleverde wintertent erop zetten. Bleek van een héél ander automerk te zijn! Dus weer naar de garage. Andere tent erop en nu zijn we klaar voor de winter op Gozo.Teruggekomen in Nederland bleek het aardig koud te zijn geworden.We hebben gelukkig 3 kachtels aan boord: een elektrisch blaaskacheltje, een petroleumkachel en de originele (Ebensprächer) bootkachel.Deze laatste had al een paar jaar niet gedraaid toen ik hem startte.Start, niets! Start,niets!En dat zo'n 20x. Meer spanning op de gloeispiraal dacht ik! Dus de motor gestart en accu's goed op spanning.En jawel, de ondertussen overvloedige gasolie ging in de kachel in de brand. Zware, dikke,vette rookwalmen kwamen er uit de schoorsteen. Christa met een wit gezicht uit de boot, de havenmeester rende in paniek naar de telefoon, en de bootburen(Zeezeilschool Marken) stormden met 3 man sterk, incl. brandblussers, op ons af. Terwijl ik bezwerende gebaren maakte dat er niets aan de hand was en dat de kachel even moest schoonbranden, sprongen zij als kikkers op de steiger op en neer om toch vooral de spuitbus op onze boot te mogen legen. Gelukkig leverde mijn strenge aanblik( in pak en stropdas, ik kwam net van mijn werk) genoeg gezag op om hen in toom te houden. En inderdaad, na een minuut of 10 klaarde de hemel in de haven weer op, en vanaf dat moment doet deze kachel het ook weer.Verder gaan de voorbereidingen voor de reis natuurlijk gewoon door.De windmolen (RUtland 913) is gekocht en wordt binnenkort geplaatst. De SSB transceiver is geplaatst en aangesloten en alle kaarten en pilots tot Panama zij n aangeschaft. Nu er nog heen varen! Maar eerst concentreren we ons voorlopig op het overleven van de komende koude maanden.

• 08 November 2007 - 13:51

Henk.O:

Als jullie het erg koud krijgen mogen jullie je bij ons komen warmen.
    Succes bij de voorbereidingen. Gefeliciteerd met de kleinzoon. Aanbevolen leesvoer. De wereld is rond" (wat een ontdekking daar moet je Belg voor zijn) geschreven door Jean Heylbroeck.

Groetjes Henk en Frauke

• 10 November 2007 - 15:55

Hanneke De Leeuw:

gelukkig dat alles goed is afgelopen.
    wordt het al niet te koud om op de boot te wonen?
    fijn dat jullie huis op Gozo al klaar is.
    groetjes Hanneke

• 19 November 2007 - 15:37

Thil Hoolt:

Hartelijk gefeliciteerd met jullie 2e kleinkind. wij hebben nu 2 kleindochters(van Mirjam onze dochter). Onze zoon is still single en woont in Frankfurt, Jullie maken heel wat mee, dus geen midlive crisis o.i.d.!Het zal nu wel koud zijn aan boord, maar er zijn in principe genoeg kachels lazen we. We wensen jullie veel mooi , relaxte dagen en voor de toekomst een goeie reis. groetjes van Thil en Herman Hoolt.

• 21 November 2007 - 11:30

Hans & Hans:

Hallo R & C
    Van harte met jullie nieuwste kleinkind !
    Wij dachten ook al met de kou van de laatste dagen hoe of dat jullie zou vergaan op de boot, maar dat hebben we nu dus gelezen. Wij lopen niet warm voor een elfstedentocht komende winter en mij dunkt jullie toch liever ook niet.
    De vakantie in Griekenland was geweldig en voldeed aan de stoutste verwachtingen.
    Het ga jullie goed & tot hoors/lezens/ziens maar weer.

hans