Een vakantie in Griekenland - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Een vakantie in Griekenland - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Een vakantie in Griekenland

Door: christa en rob

20 September 2010 | Griekenland, Préveza

Onze jongste dochter Ilona besloot, na onze enthusiaste verhalen over Griekenland, haar vakantie hier te gaan vieren, tot onze grote vreugde. Tot onze verbazing regende het pijpestelen toen ze arriveerde, na 5 weken onafgebroken mooi weer! We waren maar in de jachthaven van Preveza gaan liggen, want ankeren betekende een kleddernatte tocht in de bijboot, en dat is geen fijn begin van je vakantie, hadden we bedacht. Maar gelukkig scheen de zon weer de volgende dag, dus óp naar Levkas. Vlak voor vertrek viel de pikhaak te water en die lag na 1 minuut al bij de tegenoverliggende steiger. Ilona viste hem geroutineerd op met de bijboot, wij dachten er geen seconde over na hoe dit zo snel had kunnen gaan. Nou, daar kwamen we al snel achter: toen de boot losgemaakt was dreven we "in no time"vanwege de sterke stroming ook naar die steiger, tegen een paar jachten aan die daar afgemeerd lagen. Oei, foutje. we lagen muurvast en de havenmeester moest eraan tepas komen met zijn bijboot om ons los te trekken; gelukkig geen schade. Met het schaamrood op de kaken vertrokken we uit de haven; didt hadden we nog nooit gepresteerd! Gelukkig maakte de tocht naar Levkas veel goed, de baai was wederom prachtig en de daaropvolgende dagen genoten we wan heerlijk ankeren op Levkas en meganisi. Het ankergebeuren in de Atheni-baai aldaar was alleen geen succes, want na een rustige dag begon het anker te krabben tegen de avond ( zoals gewoonlij) en voeren we halsoverkop terug naar Levkas, naar onze favoriete Vlikho-baai. De volgende dag wilde Ilona graag naar Ithaka. Ondanks de slechte weersvoorspelling, volgens ons alleen regen, vertrokken we met rustig weer. Onderweg dolfijnen gespot, maar als Levkas achter ons ligt verslechterde het weer. Windkracht 6 mopperde Rob, maar dat was nog maar het begin! Bij Ithaka geraakten we in een heuse storm met windkracht 8 en vlagen van 50 knoop die vanaf de hoge bergen rolde. Zonder zeil hellen we 30 graden; de Garuda stampt de baai in om daar te ondervinden dat de rustige plaatsjes natuurlijk allemaal bezet zijn dus we moeten wel voor anker. Maar alles went: het anker hield geweldig, ondanks de harde wind, en de volgende dag verkassen we naar de rustige kade, gelukkig maar want ( dfer harde wind veranderde in harde stortregens.
Maar ook dit frontje trok weer over en we besloten om nog even naar Meganisi te gaan. Bij Babis is daar volop water en electriciteit, en dat hebben we nodig. Bij het wegvaren blijkt dat de engelse buren hun anker over het onze gegooid hebben, dus dat betekende veel gegoochel om de boel weer los te krijgen. Dit hadden we trouwens ook nog nóóit gehad! Na een prachtige zeiltocht arriveerden we bij Babis, varen daar prompt een buts in de boeg, oeiiiii
Ilona is wel wat gewend en hikte nog verschrikte, maar wij hebben die avond toch maar eens een kaarsje gebrand, hielp prima, want de rest van de reis verliep uitstekend. Momenteel zijn we de boot aan het prepareren voor het winterverblijf, een reuzeklus want zelfs de masten moeten eraf. Morgen hopen we de kant op te gaan, er wordt weer veel wind verwacht, dus nog maar eens een kaarsje branden vanavond!

• 19 September 2010 - 23:14

Martin En Ina:

Kom deze winter maar gauw naar Texel bijpraten....
    St. Petersburg was geweldig, ook Finland en Zweden en niet te geloven maar we hadden zelfs super mooi weer. We genieten van jullie Med-pret/-perikelen. Veel wind en half beschutte havens maken het soms een spannend avontuur. Dikke sigarenwolken over Ithaka....? Willen het allemaal van jullie horen. Veel succes met de voorbereidingen voor het teakdek.
    Wij liggen nu in Sixhaven Amsterdam en zijn eind deze week weer op Texel.

Groeten, ook aan jullie lieve ladies,

Martin en Ina

• 20 September 2010 - 04:28

Leandra En André:

Alsof we vertellen van onze ervaring een aantal jaar geleden in Fiskardo... En die Grieken maar roepen dat het maar één keer in de 25 jaar gebeurt! Nou, wij geloven er niet meer in... Gelukkig is het allemaal goed afgelopen! Ben benieuwd waar jullie van de winter naar toegaan. Misschien Cambodja... hahahaha. Van harte welkom hoor!

• 21 September 2010 - 07:57

Hans Gillet:

Hoi Rob&Christa,

Heb net je verslagje gelezen over je avonturen rond Levkas; wat zo leuk is dat wij daar vorig jaar ook waren en een prima voorstelling hebben van wat je beschrijft. Hopelijk zien we jullui binnenkort in Amsterdam.. tot ziens dan gr H