Wat zit er nu weer in de plee? - Reisverslag uit Nidri, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Wat zit er nu weer in de plee? - Reisverslag uit Nidri, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Wat zit er nu weer in de plee?

21 September 2017 | Griekenland, Nidri

Op 19 augustus komen Ilona en Patrick aan in Nidri terwijl wij net de baai invaren. S'avonds eten we met zijn vieren bij de Mamma Mia en kunnen zij de danskunsten van Christa aanschouwen. Er volgt daarna een leuke week met dagzeiltochtjes naar verschillende baaien in de omgeving. Als zij een week later weer naar huis vertrekken gaan wij richting de verlaten baai van Petalas alwaar het stoere schip Jonas al weken ligt en waar we op de borrel gaan. Daarna varen we naar Messolonghi. De verhalen gaan dat de marina daar gesloten is door een ruzie tussen de Griekse en Nederlandse eigenaar. Als we aan komen varen staat er een mannetje die inderdaad de weinig verwelkomende woorden, "go away" roept. Dus gaan wij maar voor anker. S'avonds eten we in de stad en ontmoeten een nederlands stel dat met de boot wat charteren in de Ionische zee en we hebben een gezellige avond. De volgende dag varen we naar Patras waar we een mooie plaats in de jachthaven hebben. We blijven daar 4 nachten, want de wind blaast stevig uit het oosten in de golf van Patras. Dus verkennen we de stad, de kathedraal met de schedel van de heilige apostel Andreas en het oude fort boven de stad. Als de wind weer naar het westen gaat varen we naar het kleine eiland Trizonia. Een verwaarloosde marina met half gezonken schepen maar leuke restaurants en mooi wandelingen. Na een dag of vier draait de wind weer oost en varen we terug naar Messolonghi. Als we daar aan komen varen zien we een duits jacht in de vaargeul liggen met als sleepboot de dingyi met een 2,5 pk buitenboordmotortje. Dat schiet niet op dus bieden we een sleepje aan. Aarzelend wordt het aangenomen en na 20 minuten laten we ze los vlak bij de stadskade waar ze kunnen afmeren. De bemanning, een man en vrouw, duiken daarna razendsnel de kajuit in. Wij moeten daarover wat lachen, ze denken zeker dat we bergingsloon gaan vragen! Maar goed een bedankje had er wel afgekund, nietwaar? We eten weer in de stad, in hetzelfde restaurant als op de heentocht en worden herkend en als oude vrienden onthaald. Gratis wijn, gratis dessert en een glas ouzo. Zo komt Jan Splinter door de winter. Nog leuker wordt het als ook onze franse kennissen Joel en Brigitte er zijn. Joel heeft Christa in het voorjaar de bekende song "Au Champs Elysee" op de gitaar geleerd. S'nachts komt er een onweersbui over waardoor we genoodzaakt zijn een uurtje buiten te zitten om te zien of het anker houdt. De ander ankeraars zitten ook allemaal met schijnwerpers de weersontwikkeling te volgen. Na 2 nachten verlaten we Messolonghi en varen naar Vathi op Itaca. Er komt harde zuiden wind in de Ionische zee. De meeste ankerplaatsen geven bescherming voor Noordelijke winden. Vathi is echter ook prima bij zuiden wind. We ankeren zo dicht mogelijk onder de stadskade. Er is 1 fantastiche plek in Itaca. Een klein stukje kade waar je langszij kunt liggen, lekker met 4 lijnen muurvast en dat is fijn bij harde wind. Deze plaats is echter bezet. Maar als ik 'smorgens wakker word en rondkijk zie ik de booteigenaar een lijn opschieten. "Ik denk dat hij weggaat", zeg ik tegen Christa en jawel hij start de motor. Wij schieten onze broeken aan en met 3 minuten zijn we ankerop, hangen de stootwillen op de juiste plaats en de landvasten zijn gereed. Voor dat iemand het ook maar door heeft, ligt de Garuda langs de kade. Laat nu de wind maar komen! En die komt, bij Lefkas wordt 54 knoop gemeten en gaan diverse steigers er vandoor met boten en al. Wij hebben op onze plek geen centje pijn. Daarna gaan we naar het eiland Kalemos en 2 dagen later door naar de Vliho baai. Daar liggen we prettig met rustig weer. Zwemmen kunnen we daar nu niet meer er zijn duizenden grote kompas kwallen. Zoveel dat als wij ons pomptoiletje gebruiken er en kwal in de aanzuigbuis vast komt te zitten. Krijg die er maar eens uit. Pomp, pomp, muurvast. De afsluiter open en dicht om hem in stukken te krijgen En dan weer pomp, pomp en langzaam komen er stukjes kwal door de pot. Verschrikkelijke stank en zeker 20 minuten pompen. Wegwezen hier en op naar een plaats met minder kwallen.

• 21 September 2017 - 16:47

Hanneke De Leeuw :

Hoi Rob en Christa,

Leuk om weer wat te horen,
    Hopelijk gaat het met de kwallen stank nu.

Groetjes Hanneke.

• 04 Oktober 2017 - 13:57

Marianne Meerpoel:

Leuk om jullie verslag te lezen
    Patrick en Ilona hebben genoten he bij jullie op de boot
    Gr Marianne en Paul Meerpoel