Paraguay - Reisverslag uit Encarnación, Paraguay van garudaboot - WaarBenJij.nu Paraguay - Reisverslag uit Encarnación, Paraguay van garudaboot - WaarBenJij.nu

Paraguay

04 Februari 2015 | Paraguay, Encarnación

Na Blumenau namen we de bus naar Curitiba, je denkt dan aan een klein stadje maar wat bleek: er wonen daar 3 miljoen mensen! Helaas is er net een busstaking aan de gang, dus dat betekende voor ons heel veel lopen en af en toe een taxi. Voor de daklozen was het echter prima, ze hadden eindelijk onderdak in de moderne, overdekte bushokjes. In Curitiba staat het beroemde Oscar Niemeyer museum, waarnaast een bijbehorend gebouw zeer futuristisch toont want het heeft de vorm van een enorm, weerspiegelend oog. Door de busstaking komt de security er die dag heel laat aan, dus een flink verlate openingstijd maar uiteindelijk kunnen we volop gaan genieten van het museum en bijbehorende tentoonstellingen. Ook de botanische tuinen zijn zeer de moeite waard, alleen snikheet en toch weer veel verder lopen dan we gedacht hadden.... We hebben na dit verblijf weer wat behoefte aan luxe, dus nemen we het vliegtuig naar Iguazu, waar zich de wereldberoemde watervallen bevinden. We bekijken ze eerst vanuit Brazilie , en de volgende dag vanuit Argentinie en we zijn in allebei gevallen werkelijk overdonderd door dit natuurgeweld. Het nabijgelegen vogelpark is ook een verrassing, want de vogels zitten er weliswaar in gigantische kooien maar daar mogen wij ook in! Veel gefladder oms ons hoofd, brutale papagaaien en sympatieke tucans. De laatste dag in Iguizu blijven we lekker relaxen aan het zwembad van ons hostel, dat overigens prachtig gelegen is in de natuur. Als ik even opkijk van mijn boek zie ik een bekend persoon langslopen: Maarten, onze zeilvriend!! Hoe is het mogelijk! Hij werkt momenteel voor Tucan, een bedrijf dat low budget rondreizen organiseert per trucks, dwars door Zuid Amerika. Maarten heeft er de leiding, woont in Cuzco met Marsha, en moest toevallig invallen als chauffeur. Wat een ongelooflijk toeval hem hier te treffen! We brengen de rest van de middag en avond gezamelijk door om bij te kletsen, een biertje te drinken en natuurlijk de nationale drank, een caiparinha. Maar toch de volgende dag maar weer door; ons oorspronkelijk plan was om naar Ciudad del Este te reizen in Paraguay, maar de brug ernaartoe is grotendeelds gestremd en bovendien is Ciudad qua veiligheid het beroerdste stukje van Paraguay... plan veranderd dus. We gaan eerst naar Posadas, 5 uur met de bus en zijn dan dus weer even in Argentinie. We logeren daar in een zeer vreemd hotel dat gelegen is boven een parkeergarage, ontbijt daar te midden van veel uitlaatgassen. In de stad geen toerist te zijn, alle musea zijn gesloten maar je kunt er heerlijk eten en langs de Costanera, de weg langs de rivier met uitzicht op Paraguay, is het goed toeven. Vandaag reisden we verder naar Encarnacion in Paraguay, aan de overkant van de rivier de Parana, nog geen uurtje reizen dus. Direkt bij de grens is al te merken dat Paraguay wel een heel stuk armer is dan de buurlanden, geen computers, alles met de hand invullen voor de douaniers. Ons hotel hier is echter een verrassing, het heeft zelfs een zwembad, Encarnacion heeft ook nog eens een (rivier) strand en morgen gaan we het maar eens verder bekijken hier.

• 04 Februari 2015 - 23:12

Hanneke De Leeuw:

Hoi Rob en christa,

Klinkt goed.
    Geniet er van.

Groetjes hanneke.

• 08 Februari 2015 - 16:38

Heleen:

Lieve Christa en Rob, met heel veel plezier heb ik jullie reisverslagen weer gelezen. Wat maken (en zien) jullie weer allemachtig veel mee. Geweldig..! Dan lijkt een weekje wintersport in de Franse Alpen wel heel saai..! Maar toch ook dat was genieten, even een weekje er tussenuit met de jongens. Nu alle plannen aan het maken voor komende zomer zeilen en data aan het vastleggen. We gaan, zoals het er nu uitziet, 2 of 3 x vier weken. De eerste keer de hele maand mei en dan laten we de boot achter in Athene, voor een paar weken om daarna het rondje Peloponnesos te doen en toch weer terug te komen in lefkas. We weet komen we jullie op de terugtocht tegen..! Voor nu nog een geweldige reis samen, geniet en ik kijk weer uit naar je volgend verslag. Lieve groet Heleen en Eelco natuurlijk