Onze eigen Ark van Noach - Reisverslag uit Marsalforn, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu Onze eigen Ark van Noach - Reisverslag uit Marsalforn, Malta van garudaboot - WaarBenJij.nu

Onze eigen Ark van Noach

10 Mei 2013 | Malta, Marsalforn

Oké, de klussen waren nog niet allemaal gedaan, maar we wilden weer het water op. Op 25 april maakten we los uit Preveza; eerst maar eens naar de mooie Lakka baai op Paxos, om weer even te wennen aan de bewegingen van de boot, vooral na ietsje teveel Ouzo op mijn verjaardag, de dag ervoor dus! De temperatuur van het koelwater van de motor stond wat hoog, maar niet onrustbarend, dus bereikten we Lakka in opperbeste stemming en genoten er van onze 1e zwempartij van dit jaar. Het weer was uitstekend, wel te weinig wind maar de volgende dag haalden we toch het anker op en zetten koers naar Italie. Meteen maar naar Roccella Ionica, zo'n 180 zeemijlen verderop dus een heel eind varen. 's Nachts kregen we gezelschap van: 3 duiven ( zaten te snurken in de bijboot), zwaluwen, prachtige vogeltjes ( zowel in de kuip als in de kajuit), een uiltje, dat neergestreken was op de buiskap, vele dolfijnen om ons heen en zelfs zwaardvissen. Wie beweert dat er geen leven zit in de Med is bij ons dus aan het verkeerde adres, de Garuda leek de Ark van Noach wel! In de vroege ochtend beginnen de problemen: het alarm loeit: te hoge temperatuur van het koelwater van de motor, dus die zetten we direkt uit en hijsen de genua, helaas is de snelheid 0.1 knoop....dus dat schiet niet echt op. We modderen maar wat aan en na een tijdje kan de motor weer bijgezet worden, weliswaar op een laag toerental. Met horten en stoten bereiken we aan hjet eind van de volgende dag Roccella Ionica, waar Rob aan de slag gaat. Komt het door het nieuwe filter of is er wat anders aan de hand? Na veel SMS overleg met onze Rint, technische toeverlaat op Texel, gaan we het de volgende dag weer proberen, maar helaas, na 10 min. gaat het alarm alweer af. Terug maar weer (@#$%^&*) en na een uurtje sleutelen verkondigt Rob dat het probleem waarschijnlijk nu verholpen is. Verheugd gaan we op weg naar Siracusa op Sicilie, er komt wind en we kunnen eindelijk lekker zeilen. Tegen de avond is de wind echter op, dus de motor moet weer aan en helaas, het probleem is nog niet verholpen..Op een laag toerental lopen we 'snachts de baai van Sisracusa binnen, goed te doen mbv pilot en electronische kaart. De stad is nog steeds erg mooi en gezellig, dus na een paar dagen bijkomen zeilen we door naar Porto Palo, een ankerbaai op de zuid-oostelijke punt van Sicilie. Aldaar een slapeloze nacht door de hevige swell ( deining) die er staat, maar er is geen wind, dus wachten we tot daglicht om naar Gozo te varen. Na div. overleg met Rint en Piet, de technische man op Malta, besluiten we de hulp in te roepen van Vince, de technische man op Gozo, om onze Perkins te genezen van deze vervelende kwaal. De goede man gaat het hele koelsysteem uit elkaar halen op advies dus van vele technici, maar het zal ons niet verbazen als het gewoon in dat waterfilter zit. Echter, de zaak een keer goed schoonmaken en onderhouden kan ook geen kwaad, dus dat moet dan maar. Ook laten we hier meteen de bootkussens vernieuwen, kost 1/3 van de prijs in jachthavens! En ook is het hier feest, muziek en optochten en dat alles dagenlang. We logeren dus weer even in ons huis, gaan elke middag lekker zwemmen en zonnen op Ramla Beach, ook niet verkeerd, alhoewel we wel blij zullen zijn als de Garuda weer vaarklaar is.

• 10 Mei 2013 - 22:39

Jan En Lia :

Hoi lieverds,
    wat weer een spannend verhaal met gelukkig een goeie afloop. nu maar hopen dat ze het probleem kunnen vinden.
    Wij hebben maar een paar dagen zomer gehad, het is nu weer koud en winderig, maar.....het goeie weer komt eraan......
    2 juni gaan we voor ruim 3 weken met de camper naar schotland, het is helemaal nieuw voor ons dus we laten ons verrassen, regenkleding, laarzen en boeken mee, wie doet je wat.
    wij gaan een rondje langs de kust, water en haventjes hebben nog steeds onze voorkeur, lekker vis eten.
    hier gaat alles goed, ik, lia, voel me goed ,ben lekker in mijn groentetuin en kas bezig, daarnaast hebben we veel werk rondom en in de boerderij. sinds een week verhuren de kinderen een 2 persoons appartement wat deze winter helemaal is gerenoveerd, het is leuk geworden.
    jan mag nog werken tot begin volgend jaar, wat zullen we een rust???????krijgen, ik denk dat hij dan iedere dag mest mag ruimen, liane blij..
    geniet van deze zomer,

heel veel liefs van jan en lia

• 11 Mei 2013 - 21:22

Hanneke De Leeuw:

Hoi,

Ik kan me voorstellen dat het net de ark van noach leek.
    Ik ga van de zomer naar zweden.

• 12 Mei 2013 - 18:12

Ilona En Patrick:

Zo wat een gedoe zeg. Hoop jullie snel te zien. Xx ilona

• 14 Mei 2013 - 21:32

Peter Smit:

Hoi Rob en Christa,

Blijft leuk jullie belevenissen. En goed om te horen dat naast de TESO ook jullie niet zonder Rint kunnen. Leuke foto overigens van Rob (hoe moeilijk kan het zijn..).

• 21 Mei 2013 - 10:42

Han Brezet:

Beste Rob Wortel & Christa,

Long time no see.
    Ik ben voor een congresje en een workshop over Duurzaam en Innovatief Tourisme op Malta, met wat Friezen en namens de Noordzee Commissie. Was gisteren nog op Texel. Vrijdag vroeg weer retour naar Rotjeknor. Misschien donderdag ergens een biertje pakken? Ik ben dan overdag met de Friezen aan het natuur-beleven al weten we nog niet waar we het beste heen kunnen gaan. Suggesties? Vandaag en morgen in het Valetta congrescenter.

Met vriendelijke groet,

Han -Prof.- Brezet
    Voorheen Duurzaam Texel
    Mienterglop 44
    +31614015468

• 26 Mei 2013 - 22:50

Heleen :

Ha Rob en Christa,
    Ik heb weer genoten van jullie verhalen. Wat een avontuur..! Wij waren van 4 mei tot 15 mei in lefkas en hebben naar jullie uitgekeken. Ik begrijp nu dat jullie toen allang onderweg waren richting Gozo. Komen jullie nog terug richting Griekenland of blijven jullie in de Maltese en Italiaanse wateren deze zomer?
    Hartelijke groet Eelco en Heleen (Baldur)