Klussen - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu Klussen - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van garudaboot - WaarBenJij.nu

Klussen

23 April 2013 | Griekenland, Préveza

Na een weekje klussen op de werf telden we de uren voordat onze Garuda weer in het water ging, want de gang naar het sanitair blok ging ons danig vervelen. Om 10 uur 's morgens was het zover: prompt op tijd kwam de botenlift eraan, onze voedselvoorraad was helemaal op dus hoogste tijd om daar de stad te verkassen. Maar helaas: na 5 minuten bleek het koelwaterfilter van de motor geknapt, dus kon de motor niet gestart worden. Wat nu? Er stond een flinke zijwind op het dok, de stroming was er ook nog eens sterk en de enige geschikte ligplaats ernaast was al bezet... men opperde nog om de Garuda om de betonnen pier te manoevreren, maar dat leek ons helemaal geen goed idee, dus de enige optie was: eruit maar weer! En zo stonden we na een half uurtje weer fijn op de kant, dat werd dus zelf brrook bakken die middag. Gelukkig kon Rob een nieuw filteren op de werf kopen en het ook nog monteren. Achteraf waren we maar wat blij dat dit euvel hier gebeurde en niet op zee, want dan heb je echt een probleem. De volgende dag, al om 8 uur 's morgens lagen we wederom in het dok, dar ditmaal ging alles gelukkig goed en konden we gaan afmeren in het stadshaventje van Preveza, waar we verder konden gaan klussen. Preveza is helemaal niet verkeerd: alles is er te koop, het is er gezellig , er zijn geen toeristen dus de prijzen zijn er ook nog eens laag. De restaurants zijn er prima, dus besloten we afgelopen donderdag naar ons favoriete restaurant te gaan, want daar was live-muziek, en daar houden wij van. Tassos, de eigenaar, had ons al gewaarschuwd: pas vanaf 10 uur komen eten, maar zolang kunnen wij niet wachten op ons diner, dus zaten we om 9 uur te eten in een totaal verlaten restaurant. Om een uur of 10 kwamen de musici aanzetten, rookten ieder eerst achterelkaar 3 sigaretten, zaten uitgebreid aan de koffie en begonnen pas veel later hun instrumenten te stemmen, de zangeres rookte onverdroten door. Wij hadden de hoop op een gezellige avond al opgegeven, maar Tassos vond dat we moesten blijven, want vele Grieken zouden pas "wat later"komen. En ja hoor, rond middernacht was de tent afgeladen, de muziek was mooi en wij kregen flinke glazen ouzo "van het huis". Helaas was het wat regenachtig, dus had Tassos de deuren van zijn restaurant gesloten. Dit had tot resultaat dat de zaak werkelijk blauw zag van de rook, want werkelijk älle Griekse gasten zaten te ketting-roken, dus toen we weer terugkeerden naar de Garuda stonken we heel akelig naar de nicotine, iets wat je doet denken aan héél vroeger, als je uitgeweest was. Gelukkig hebben wij een warme douche aan boord, een uitkomst. Preveza bevalt dus prima, we zijn hier al flink ingeburgerd bij de lokale bevolking, zelfs de bedelaars groeten ons als we 's morgens boodschappen halen. Voorlopig zijn we nog niet klaar met klussen, maar dat is dus helemaal geen probleem.

• 23 April 2013 - 17:14

Hanneke De Leeuw:

Hoi Rob en Christa,

Veel sucses met het klussen.

Hanneke.

• 01 Mei 2013 - 08:49

Leandre:

Hallo! Lekker hoor, we zien jullie zo liggen! Geniet weer van de wateren.. we zullen India voor jullie uitproberen:-). Wij hebben een nieuwe website wegens probleem met waarbenjij.nu Je kunt ons vvanaf nu volgen op andreleandra.tumblr.com. O ja: we gaan naar Doha :-).