Het is fijn in Turijn! - Reisverslag uit Turijn, Italië van garudaboot - WaarBenJij.nu Het is fijn in Turijn! - Reisverslag uit Turijn, Italië van garudaboot - WaarBenJij.nu

Het is fijn in Turijn!

21 Februari 2013 | Italië, Turijn

De laatste dagen in Paramaribo brachten we door in het gezellige Kekemba guesthouse, van alle gemakken voorzien en gelegen buiten het centrum van de stad in een soort tropisch dorp met mooie wandelpaden door de jungle. We bezoeken nog Fort Zeelandia en werden er bedroefd toen we daar de plaquette zagen waar de decembermoorden plaatsvonden. 15 mensen doodgeschoten zonder enige vorm van proces en ook nu nog steeds geen onderzoek naar de ware toedracht...vreemd genoeg vinden vele surinamers Bouterse wel OK en willen die hele geschiedenis maar zo snel mogelijk vergeten. Tja.
In de Suriname-rivier ligt een nederlandse boot voor anker, de Gabber. Ik volg hun verhalen al een tijdje want we hebben gemeenschappelijke vrienden, en dan is het kontakt snel gelegd! Er volgt een gezellig avondje uit eten met Ernie en Erik en de volgende dag wederom een genoeglijk samenzijn bij het zwembad van ons hotel. Daarna werd het voor ons tijd om Suriname weer te verlaten en via Trinidad naar Curacao te vliegen. Daar genieten we nog even van het warme tropenzonnetje voordat we weer in een winters Nederland neerstrijken. In Scheveningen wachttten we op de geboorte van ons 3e kleinkindje. Ze laat even op zich wachten maar op 5 februari is ze er dan: een mooi meisje, Sofie! Na het kraambezoek besluiten we in een opwelling om nog een weekendje naar Texel te gaan. We zien daar weer enkele vrienden en bekenden, maar 2 1/2 dag is erg kort dus de volgende keer gaan we weer voor een weekje. Half februari proppen we ons kleine autotje weer vol met onze spullen en rijden eerst maar eens naar de Ardennen. Bouillon is nog net zo mooi als vroeger: een pittoresque plaatsje waar je heerlijk kunt wandelen langs de Semois. Het restaurant van ons eenvoudige hotel bleek van topklasse te zijn. Alhoewel wij de enige gasten waren kregen we er een culinair hoogstandje voorgeschoteld. Dat het allemaal ook anders kan bleek op onze volgende stop: Dijon. Het vreemde hotel dat wij gereserveerd hadden lag in een soort industriegebied langs de snelweg met werkelijk geen enkel natuurschoon voorhanden. Maar ook hier weer een prima maaltijd, dus klagen doen we niet. Door winterse wijngaarden en een zonnig Alpengebied reden we daarna door naar Turijn. We wilden altijd al eens de beroemde "Lijkwade"zien, waar de beeltenis van Jezus op te zien zou zijn. Het geheel ligt, zwaar bewaakt, in een grote kist in een prachtige kerk, met een replica erboven want het origineel wordt maar eens in de 20 jaar getoond. De film die in de kerk te zien was vonden we erg indrukwekkend en alles had toch wel een zeer mystieke uitstraling. De stad Turijn bleek een pareltje. Prachtige boulevards en kerken, palazzo's en vele musea en, ook belangrijk, prima café'tjes waar we wat konden doorwarmen want het is hier helaas ook ijzig koud. De pizza's smeken weer uitstekend en de lemoncello likeur smaakt helemaal naar meer dus: óp naar het zuiden.

• 21 Februari 2013 - 18:49

Hanneke De Leeuw:

Hoi Rob en Christa,

Wat leuk om (christa weer gezien te hebben op texel)
    Een goeie reis verder.

Groetjes Hanneke.

• 22 Februari 2013 - 01:08

Leandra En André Van Dam-Lok:

Lekker hoor, dat de hele wereld je thuis is. Jullie blijven ons voorbeeld ;-). Wij hebben gesolliciteerd in plekken hier in de buurt dus wie weet waar we ooit weer eens terecht komen! Voorspoedige reis!

• 22 Februari 2013 - 17:51

Jan En Lia :

Hoi Christa en Rob,
    van harte gefeliciteerd met jullie kleindochter Sofie,wij wensen jullie heel veel oma en opa liefde toe.
    Jullie hebben weer een leuke reis achter de rug,nu lekker in het zuiden??
    Het is hier koud maar droog, hoort er allemaal bij.
    Hier gaat het goed, Jan gaat nog ff te wintersporten .
    geniet van de warmte,dan doe ik het van de kou.

Liefs, Jan en lia